måndag, februari 23, 2009

Saftig Bananchokladkaka i Långpanna

BananEtt äpple om dagen håller inte doktorn borta. En banan om dagen håller i alla fall mina nattliga vadkramper i schack. Förklara det, den som kan.

Även om jag sätter i mig många bananer under en vecka blir ändå några alltför mogna och bruna. Då är det hög tid att göra någonting av dem innan småflugorna (fruktflugorna) börjar föröka sig i den övermogna frukten. De är minsann inte så lätta att bli av med.

Den här banankakan blir saftig och tät och räcker till många personer eller i flera dagar. Blir inte heller torr och tråkig om den sparas några dagar i kylen.

INGREDIENSER:
75 g smält avsvalnat smör
3 ägg
2 dl strösocker
1 ½ dl crème fraiche
½ dl kakaopulver
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
3 bananer
1 tsk pressad citronsaft


GÖR SÅ HÄR:
1. Värm ugnen till 175° .
2. Smörj och bröa en avlång långpanna (20 x 30 cm).
3. Vispa ägg och socker fluffigt med elvispen i ca. 5 minuter.
4. Tillsätt smör och crème fraiche.
5. Sikta samman kakao, mjöl och bakpulver.
6. Mosa bananerna med citronsaften.
7. Rör ner mjölblandningen och bananmoset i smeten.
8. Grädda i 30-40 minuter.
9. Låt kakan svalna en stund i långpannan innan den stjälps upp och skärs i rutor.

Choklad och bananer är en smaklig kombination.

3 kommentarer:

  1. Det där var ju faktiskt ett jättebra tips! Ser verkligen gott ut. :)

    SvaraRadera
  2. Stundtals är bananer alldeles för dyra, tycker jag. I går när jag handlade kostade "schyssta bananer" (rättvisemärkta) nästan 26 kronor kilot.
    Men smakar det så kostar det förstås..

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...