måndag, februari 27, 2012

Kärnsund, RågaLimpa & LingonGrova Favoriter från Pågen with Love

I vår familj hör bröd alltid till en god måltid. Även om jag bakar matbröd själv ibland, kommer det ändå alltid att finnas utrymme för en hel del köpebröd hos oss. Det beror i första hand på att jag inte har någon som helst lust att lägga ner min själ på att vårda surdegsgrunder, skålla råg och annat pyssel som kan höra grovt hembakat bröd till.

Så har då Pågens brödfamilj fått tillökning igen. Tre nya bröd med surdeg har sett dagens ljus. Det är rätt så jämnt lopp mellan de här tre bröden som jag fått prover på. Alla tre är i grunden lika bra fast de smakar olika.

Jag uppskattar att produkterna har näringsmässiga kvaliteter, god smak och bra hållbarhet. Det sistnämnda inte helt oviktigt då Posten den här gången behövde hela fem(!?) dygn på sig för att leverera Pågens brödpaket till mig. Förklara det, den som kan.

Pågen Kärnsund
Pågen Kärnsund












Osötade, nyckelhålsmärkta och färdigskivade Kärnsund bakas av bl a fullkornsråg, fullkornsdurumvete, surdeg och kallpressad rapsolja. Klippta rågkärnor gör att brödet får rustik struktur. Lite torrt men efter en vända i brödrosten blev det riktigt gott.

Innehåller 36 % fullkorn vilket motsvarar hela 52% av torrvikten. 6.5 gram fibrer per 100 gram. Energi 1000 kJ/240 kcal per 100 gram.
Betyg: 4/5

Pågen RågaLimpa
Pågen RågaLimpa












RågaLimpa är en klassisk sirapslimpa fast mörkare brun än vad svenska limpor normalt brukar vara. Limpan är av dansk typ med lin- och solrosfrön. Mustig smak och saftig konsistens. Ett spännande rågbröd där smaken är huvudsaken. Bakas av bla fullkornsråg och surdeg på råg.

Fullkornsinnehållet är 21%, motsvarande 29% av torrvikten. 6.0 fibrer per 100 g. Energi 1050 kJ/250 kcal per 100 gram.
Betyg: 5/5

Pågen LingonGrova Favoriter
Pågen LingonGrova Favoriter












Populära och välkända LingonGrova har fått ett syskon som döpts till LingonGrova Favoriter. Det är brödhalvor som toppats med klippt råg och fina små mannagryn. Fylligt, mustigt, saftigt och mjukt. Förvinnande goda portionsbröd. Bakas av bl a vetemjöl, surdeg på råg och fullkornsrågmjöl.

Fullkornsinnehållet är 24%, motsvarande 31% av torrvikten. 6.5 gram fibrer per 100 g. Energi 1200 kJ/290 kcal per 100 gram.
Betyg: 5/5

Foton: Pågens

Pågen AB - Sveriges mest älskade bröd i ny form – lanseras till Alla... - Mynewsdesk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...