onsdag, maj 09, 2007

Fazers Morotskaka med Lemon Lime Glasyr

På 1950-talet, när jag var barn, förekom varken lördagsgodis eller fredagsmys. Godsaker hörde i huvudsak julen till.

När jag drabbades av sötsug fick jag gå till skafferiet, hämta det bruna paketet med Mazettis Ögonkakao, göra en tjock röra av lika delar kakaopulver, socker och mjölk eller grädde och sleva i mig.

Annars stod paketet med Ögonkakao för det mesta oanvänt på skafferihyllan. Bäst-före-datum var ett okänt begrepp på den tiden.

1975 köptes Mazetti av Fazer. Då försvann också ögonen från kakaopaketen. Men de finns fortfarande kvar på Fazers bakprodukter.

Fazers hemsida innehåller recept på bakverk, desserter, drycker och godis, bl a den här läckra morotskakan. En kaka som är svår att motstå för en chokladälskare.

INGREDIENSER:
Kaka för 12-15 personer

2 st ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk Fazer Ögon Vanillinsocker
1 tsk Fazer Ögon Bakpulver
½ dl matolja
3 dl rårivna morötter
(riv ganska grovt)

GLASYR:
200 g Philadelphiaost
100 g Fazer Ögon Lemon Lime Choklad

GÖR SÅ HÄR:
1. Vispa ägg och socker pösigt.
2. Blanda i övriga ingredienser.
3. Häll i smord och bröad form med löstagbar botten,
4. Grädda i ugn 175° ca 40 min och låt svalna.

GLASYR: Smält chokladen. Låt svalna något. Blanda med Philadelphiaosten. Bred över morotskakan.

Sist jag gjorde morotskaka, strödde jag flerfärgat strössel ovanpå glasyren. Det gör jag aldrig om. Glasyren såg för bedrövlig ut dagen därpå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...