måndag, maj 07, 2007

Kalops

Gamla svenska maträtter har ju sällan svenska rötter. Någon som vet hur det kan komma sig att den svenska maträtten fått just namnet "kalops"? Vem har vi att tacka?

Engelska ordet "collop" kan på svenska översättas med "köttskiva eller köttbit till stuvning" - (en motsvarighet till franskans "escalope". Scotch collops, skotsk kalops, har vad jag kan se inte mycket gemensamt med svensk kalops.

Nu finns det väl risk att en så otrendig rätt som kalops så småningom försvinner, vilket vore synd. För relativt få och billiga ingredienser får man en god gryta och en rätt som räcker länge - när den väl är klar. Men det kräver planering eftersom köttet ska puttra på spisen så pass lång tid för att bli mört. Kalops är ingenting man svänger ihop på nolltid, när magen kurrar.

INGREDIENSER:
6-8 personer

1 kg grytbitar
2 lökar
1 stor morot eller 2 små
1 msk smör
2 msk tomatpuré
2 lagerblad
10 kryddpepparkorn
6 vitpepparkorn
2 msk vetemjöl
8-10 dl köttbuljong
2 msk kinesisk soja
1 ½ tsk salt

GÖR SÅ HÄR:
1. Skala lök och morot, skär löken i klyftor och moroten i bitar
2. Bryn smöret nötbrunt i en stekpanna
3. Bryn kött och lök i omgångar och lägg över i en stekgryta
4. Tillsätt kryddor, tomatpuré och soja
5. Strö över vetemjölet och rör om
6. Späd med buljong och koka upp
7. Småsjud kalopsen med locket på i minst 1 ½ - 2 timmar
8. Tillsätt morotskivorna och koka ytterligare 10 - 20 minuter

18 kommentarer:

  1. En riktig hösträtt med morötter, potatis och lök från de egna odlingarna. Praktiskt också med grytmat. Man kan göra en bautastor sats och den blir bara godare när man värmer på den.

    SvaraRadera
  2. Lilla B: Jag vet inte vilken årstid vi har just nu här uppe. Det är inte höst, fast det ser ut som höst, inte vinter, fast snön hänger i luften. inte vår, alldeles för kallt, absolut inte sommar. Så kalopsen värmde skönt inombords.

    SvaraRadera
  3. ohh kalops är väl värd sina kok timmar! Finns det nåt godare!

    SvaraRadera
  4. Bra recept förresten!

    SvaraRadera
  5. Hej Anonym, Jag håller med. Det här är ett bra recept. Jag vill minnas att receptet ursprungligen fanns i något gammalt nummer av Allt om Mat. Fast jag är inte helt säker på det.

    SvaraRadera
  6. Grymt Grymt Grymt!

    En av mina kompisar sa "Du måste vara den enda 27-åriga killen som lagar kalops" kanske, kanske inte, men jag tänker fortsätta med det.
    Lite inlagd gurka, rödbetor och en iskall öl..:-D

    SvaraRadera
  7. Hej Anonym, jag antar att ingen av dina jämnåriga skulle komma på tanken att laga till kalops och bjuda på det. Du ska absolut fortsätta med det. Det är husmanskost när den är som bäst.

    SvaraRadera
  8. Ha jag är 26 (kille)och håller som bäst på att vänta på att kalopsen ska koka färdigt!! Detta receptet är kanon!!nog 7-8 gången senaste halvåret jag kör på det.

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt! Vilka killar det finns nuförtiden. Du äter alltså kalops minst en gång i månaden? Kalopsen smakar ju ännu bättre om den får stå en dag efter tillagningen (fast förvara inte i gjutjärnsgryta, om du använder en så'n)

    SvaraRadera
  10. Kan hålla med ovanstående killar här! är själv 20 å MINST 1 gång i månaden blir det kalops:)
    Husman FTW

    SvaraRadera
  11. Hej Husman FTW! Jag hade ingen aning om att kalops är så populärt bland yngre killar. Det ska jag komma ihåg.

    SvaraRadera
  12. trevligt! det blir kalops ikväll, med potatis rödbetor och en brödskiva!

    SvaraRadera
  13. Detta va en toppen god gryta. Tack för receptet. Har aldrig lyckats med kalops innan. Köttet har alltid blevit som hårda tennis bollar förr. Detta ska jag göra flera gånger.

    Lotta

    SvaraRadera
  14. Hej Lotta, Så roligt att du blev nöjd.

    SvaraRadera
  15. Inte många unga som äter kalops? Det låter ju helknas. Jag är en kille på 27 år som just nu har kalopsen sjudandes och blir lagom färdig tills det är dags att hämta tjejen på jobbet, som kommer bli stormförtjust! Att kalopsen skulle gå i graven kan jag aldrig tänka mig, så gott som det är. Tack för receptet!

    Fredrik

    SvaraRadera
  16. Hej Fredrik: Nej, kalopsen lär nog inte gå i graven så länge som det finns killar som du. Jag har söner som gärna lagar mat men inte sjutton kokar dom kalops inte.

    SvaraRadera
  17. Kalops är en favorit och detta recept är mycket bra! Tack för den, då jag gillar att ha i tomatpure och soja. En sak till som jag brukar ha i, som gör sig riktigt bra i den mustiga grytan 8och sojan) är en burk med champnioner! Detta ger mycket smak och gör grytan matigare och "lite mer".

    Jag gillar stark mat, så jag kryddar också med lite chilipeppar.

    Tack igen.

    Mvh
    Victor

    SvaraRadera
  18. Hej Victor, Tack för de tipsen.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...