tisdag, juli 18, 2006

Kryddstark köttfärspaj

4-6 personer

PAJDEG:

2 dl vetemjöl
100 g margarin
1 msk kallt vatten

FYLLNING:

1 gul lök
400 g nötfärs
2 msk margarin
1-2 vitlöksklyftor
2 dl chilisås
½ tsk curry
1 tsk spiskummin
1 tsk salt
1 tsk sambal oelek
½ msk chilipulver
1 - 1½ dl riven ost
1 ägg
1 dl mjölk
1 tsk salt

GÖR SÅ HÄR:

1. Värm ugnen till 225 grader
2. Finfördela mjöl och margarin med gaffel, med fingertopparna eller i en matberedare
3. Tillsätt lite vatten och arbeta snabbt ihop till en deg
4. Tryck ut degen i en osmord pajform, ca 23 cm i diameter,
5. Ställ in formen i kylskåpet cirka 15 minuter och förgrädda sedan pajskalet 10-12 minuter
6. Sänk ugnsvärmen till 200 grader
7. Skala och hacka löken och fräs den i lite margarin
8. Lägg i köttfärsen och fräs den torr och smulig
9. Pressa ner vitlök, tillsätt chilisås, samtliga kryddor, låt det puttra en stund och smaka av
10. Bred ut köttfärsröran i pajskalet och blanda ner den rivna osten
11. Vispa ihop ägg, mjölk, salt och slå äggstanningen över pajen
12. Grädda i 200 graders ugnsvärme cirka 20 minuter

Det här receptet kommer ursprungligen från "Mildas klok- och kokbok" och var ett av de vinnande recepten i en tävling anordnad av Milda. Jag lagade till flera pajer efter det här receptet vid ett tillfälle då jag inte visste hur många som skulle komma och äta middag. De som sedan åt, var i åldrarna 9 till 62 år och samtliga uppskattade den ganska starka smaken.
Ett recept på en mild paj finns här 4Hirams köttfärspaj

2 kommentarer:

  1. Är väldigt förtjust i pajer och här hittade jag ett recept som jag inte provat.

    SvaraRadera
  2. Receptet är tämligen nytt, Christina. Gillar du inte kryddstark mat får du vara försiktig med kryddorna för köttfärsröran är ganska het.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...