fredag, juni 02, 2006

Hirams köttfärspaj

4 portioner

DEGEN:

2½ dl vetemjöl
125 g margarin eller smör
1 nypa salt
2-3 msk vatten


FYLLNINGEN:

300-400 g köttfärs
1 hackad gul lök
2 msk margarin eller smör
2 tsk salt
1 tsk peppar
1 tsk mejram
1 tsk basilika
1-2 dl buljong av tärning eller vitt vin
2 gröna eller röda paprikor i bitar eller strimlor
100 g riven ost, helst parmesan


ÄGGSTANNING:

2 ägg
2 dl grädde (mjölk)
1 tsk majzenamjöl

GÖR SÅ HÄR:

1. Hacka eller smula mjölet med smör eller margarin
2. Stänk över vattnet
3. Knåda hastigt ihop
4. Ta klickar av degen och kläd en pajform med ett tunt lager deg
5. Gör kanten snygg, picka botten med en gaffel, ställ svalt medan resten tillagas
6. Fräs den hackade gula löken mjuk och guldgul
7. Lägg i köttfärsen och stek den brun. Arbeta färsen med en gaffel till smulor
8. Salta, peppra och strö över örtkryddorna
9. Späd med buljong eller vin. Låt det puttra tills det mesta av vätskan kokat bort
10. Fräs paprikan någon minut i lite matfett
11. Bred ut fyllningen i pajformen, strö över paprikan
12. Rör ihop äggstanningen och häll över
13. Strö över riven ost
14. Ugnsvärme 225-250 grader. Grädda 30 minuter

Servera pajen med en skål grönsallad. Pajen är även god kall eller ljummen.
Ett recept på en kryddrik paj finns här 4Kryddstark köttfärspaj

Link to the recipe in English 4

1 kommentar:

  1. Hej Karin!

    Häromdagen åt jag den fantastiskt goda köttfärspajen enligt recept av Hiram. Sökte på internet efter receptet och fann det i din blogg. Går det bra att jag lägger ut receptet hos mig med, självklart hänvisar jag tillbaka hit?

    Blev väldigt inspirerad av dina andra recept med, Kreolskans gryta verkar vara fantastiskt god!

    Med vänliga hälsningar

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...