onsdag, juli 26, 2006

Tjälafisk med citronsås

1½ kg lax
2-3 tsk salt
peppar
1 knippa dill

CITRONSÅS:

1 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
1 fiskbuljongtärning
rivet skal av 1 citron eller pressad citron

GÖR SÅ HÄR:

1. Skölj och torka färsk lax väl
2. Strö salt i buken och runt om
3. Fyll buken med dill
4. Slå in fisken i ugnsfolie och frys in tills den ska tillagas
5. Värm då upp ugnen till 80-85 grader och ugnsbaka fisken i 4-5 timmar
6. Befria laxen från folie, skinn och ben
7. Sjud ingredienserna till såsen någon minut och servera den varm

Alternativt kan man lägga en nyinköpt djupfryst lax i en ugnssäker form, strö på salt och ugnsbaka direkt i 80-85 graders ugnsvärme. Dillkvistar och mer salt kan läggas in i buken efter ett par timmar. När fisken är klar bör den ha en temperatur på 55-60 grader. Pröva med termometer.

Ställ fram salt och peppar på bordet ifall kryddorna haft svårt att tränga igenom laxen.

2 kommentarer:

  1. Den här fisken åt jag för flera år sedan och har tappat receptet. Det är jätte gott.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym: Såsen är inte dum heller.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...