lördag, december 15, 2007

God Inlagd Sill

I år kommer jag inte att fira jul på hemmaplan och behöver inte förbereda någon julmat här hemma.

De flesta fisksorter kan ersättas med någon annan fisk men inte sill. För mig är sillen absolut 'ryggraden' på julbordet. I normala fall brukar det faktiskt gå åt en stor burk norsk fetsill till julens alla sillinläggningar.

Den här julen är förutsättningarna annorlunda. Jag behöver bara en mindre mängd och en burk färdigurvattnad sill blir precis lagom. Utanpå sillburken finns ett recept på inlagd sill som fungerar alldeles utmärkt. Riktigt god vill jag påstå att den sillen blir.

INGREDIENSER:
1 burk (420 g) inläggningssill, urvattnad och klar.
½ dl ättiksprit, 12 %, alternativt 1/4 dl ättiksprit 24 %
1 ½ dl vatten
2 dl socker
½ tsk krossad vitpeppar
1 lagerblad
2 tsk krossad kryddpeppar
5 kryddnejlikor
1 skivad rödlök


GÖR SÅ HÄR:
1. Skölj sillfiléerna i kallt vatten och skär i bitar.
2. Koka ättiksprit, vatten, socker och kryddor.
3. Varva sillen med rödlöken och häll på lagen.
4. Låt stå i 1-2 dygn.

Heminlagd sill i klar lag håller sig 10-14 dagar i kylen. Rester kan läggas in i en kall senapssås. Det är bara att blanda 1 dl senap, ca ½ msk socker och ½ msk vinäger, tillsätta 1 dl olja i en fin stråle under omrörning och därefter ca ½ dl vatten. Till sist smaksätts såsen med 1 liten finhackad rödlök, dill och peppar.

Abbas Receptsök


Inlagd sill

2 kommentarer:

  1. Jo, hemmainlagd sill är något speciellt. Skönt att man idag kan köpa inläggningssill, urvattned och klar. Kommer ihåg hur min mormor slet när jag var liten med att vattna den salta sillen innan den kunde läggas i sina olika lag.
    Det var superbt gott, men med dagens hjälpmedel blir det minst lika bra.

    SvaraRadera
  2. Mamma Mat: Citronsill, senapssill vitlökssill och andra inläggningar var helt okända sillrätter när jag växte upp. Sill var vardagsmat, förvarades i trätunnor och såldes hel med fenor och ben och skulle alltså inte bara urvattnas utan rensas ur också.

    Tack och lov att det finns filéer nuförtiden. Annars tror jag inte det skulle vara så populärt med sill på julbordet.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...