tisdag, november 18, 2008

Ugnsrostad Brysselkål med Granatäppelkärnor

Brysselkål tillhör den sortens grönsaker som man antingen gillar eller avskyr. Är det möjligt att omvända brysselkålhatare? Troligtvis inte. Kål innehåller glukosinolater som ger bitter smak. Den smaken upplevs inte på samma sätt av alla människor. Vissa människor finner den bittra smaken outhärdlig medan andra upplever den på ett angenämt sätt. Det påstås bero på vilken genuppsättning vi fötts med. Här kan du läsa mer: Hur bittert brysselkålen och kaffet smakar beror på generna

Själv ser jag gärna att de små rosenkålhuvudena finns på julbordet.


















Receptet är enkelt:
Ett halvt kilo brysselkål ansas och blandas med några matskedar olivolja, ½ tesked salt och nymalen peppar. Rosta i ugnen i 190 grader i ca 25 minuter eller tills brysselkålhuvudena känns mjuka men fortfarande har tuggmotstånd kvar. När de tas ur ugnen blandar man ner en klick smör, strör över en handfull granatäppelfrön samt ungefär lika mycket rostade och grovt hackade valnötter eller mandlar.

Vackert och okomplicerat! Kärnorna lyser som pyttesmå smycken bland brysselkålen.

Granatäppelkärnor kan förvaras i frysen några månader. De tinar snabbt och när de tinat avger de mycket saft. Därför är det bäst att strö dem otinade över exempelvis sallader eller använda helt tinade kärnor till juice.

Det är rätt söligt att få ur kärnor ur granatäpplen och det finns fler än ett sätt att gå till väga.
I.Skär frukten mitt itu, pressa eller skrapa ur fruktköttet med en sked.
II.Gör några snitt längs med frukten (som när du skalar en apelsin), kräng skalet ut och in så att kärnorna faller ur.
III. Dela frukten i halvor med en kniv, lägg frukten i handen med snittytan mot handflatan och slå på skalet med en träslev tills kärnorna kommer ut.
De vita hinnorna smakar beskt och ska rensas bort. Se upp så att det inte blir saftfläckar på kläderna!

Receptidé: Bobby Flay's Mesa Grill Cookbook - Explosive Flavors from the Southwestern Kitchen

6 kommentarer:

  1. Har bara kokat mina innan men det här lät spännande:)

    SvaraRadera
  2. Hej Maria, det tar som du ser längre tid. Ibland är det en fördel. I kastrull blir de ju snabbt mjuka på 6-7 minuter.

    SvaraRadera
  3. Tack:)

    Då förstår jag att du har fullt upp med renovering! Kommer ihåg när vi skulle flytta för ett par år sen, sista december och hela julen spenderades i flyttkartonger, mindre kul :)

    SvaraRadera
  4. Hej Maria: Kom och ta mig långt härifrån...... fast nu har jag i alla fall fått vatten i köket. Jag slipper diska i tvättstugan i källaren och jag har fått belysning i köket och ser vad jag gör. Det är hantverkare inblandade och man vet aldrig när de kommer och går...

    SvaraRadera
  5. Jag ÄLSKAR brysselkål, är så glad att det är säsong just nu. Jag brukar smörsteka mina men ska nog testa detta också någon gång. :)

    SvaraRadera
  6. Hej Unga Morsan, Jag finner inte heller att brysselkål smakar oangenämt på något sätt och smörsmak är aldrig fel.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...