måndag, juli 12, 2010

Rökt fisk

Jag kom hem från Jämtlandsfjällen med varmrökt laxöring i bagaget. Det är härlig sommarmat. Den rökta fisken fick sällskap på tallriken av färskpotatis och en kall örtsås gjord på 2 dl crème fraiche, ½ dl majonnäs, ½ dl finklippt gräslök, ½ dl finhackad basilika, 1 pressad vitlöksklyfta, några fint hackade marinerade soltorkade tomater, 1 krm cayennepeppar och ½ tsk salt.

Rökt laxöring med kall örtsås












Långt innan vi fick kylskåp och frysar i köken använde våra fiskande förfäder kombinationen salt och rök som konserveringsmetod. Idag är rökning av livsmedel inte längre en nödvändighet för att bevara maten länge, men fortfarande är t ex rökt lax, laxöring och röding och makrill populära livsmedel på grund av den goda smak som röken ger. Billigt blir det emellertid inte när man köper färdigrökt i butiken men att varmröka fisk själv är egentligen en enkel sak.

Någonting som jag är väldigt sugen på att testa är att teröka fisk. På den tiden BBC Food sände matlagningsprogram från tidig morgon till sena natten, såg jag en kväll celebrity chef James Martin teröka regnbågsforell i sitt kök. Det gick till så att han blandade ihop ett par hg rörsocker, lika mycket risgryn samt teblad från 14 tepåsar i en skål. Sedan klädde han en wok invändigt med ugnsfolie och hällde skålens innehåll i woken. Detta täckte han med ytterligare ett lager folie, skvätte på lite olja och placerade fyra saltade och pepprade fiskar på oljan. Sist tog han ett ark folie som lock och gjorde ett tätt paket runt hela woken. Hela härligheten placerades på medelvarm spis för att rökas i ett par minuter. Sedan drogs woken från spisen och fick stå vid sidan av spisen ett tag.

Det här torde nog inte vara någon lämplig syssla att ägna sig åt inomhus och knappast i en hyreslägenhet. Jag misstänker att det ryker och luktar en hel del och då ringer kanske grannarna brandkåren.

Någon som testat terökning? Det borde väl gå att använda utomhusgrillens glöd som värmekälla?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...