måndag, juli 05, 2010

Varm svampmacka utan ugn

Svampplockarsäsongen 2010 har inte börjat än men jag har så kolossalt mycket kvar av den skogsvamp som blev plockad förra året att jag inte riktigt vet vad jag ska göra av all svamp jag har kvar. De som är torkade och de som är konserverade kan jag ju i princip spara hur länge som helst men den frysta svampen vill jag helst göra slut på innan hösten.

Ett delikat problem, jag vet. Så vad gör jag? Ja, varma svampmackor till exempel. Det är ju alltid gott att ta till när man känner sig sugen på något extra på kvällskröken.

Svampmacka med tomat och persilja











Det här är receptet passar bra för den som nu i semestertider befinner sig i någon stuga ute på landet, saknar ugn men har kokplatta och en brödrost.

INGREDIENSER:
4 skivor vitt bröd
2 hg svamp, konserverad, fryst eller färsk
2 msk smör
1½ msk vetemjöl
1 dl mjölk
1-1½ dl vispgrädde
½ tsk salt
1 krm vit- eller svartpeppar
2 tomater
finklippt persilja

GÖR SÅ HÄR:
Skiva svampen om den är färsk.
Smält hälften av smöret i en kastrull.
Lägg i svampen och låt den koka ihop.
Tillsätt resten av smöret och låt svampen fräsa några minuter.
Strö över mjölet och rör om.
Späd med mjölk och grädde.
Låt stuvningen sakta koka på svag värme 10-15 min.
Smaka av stuvningen med salt och peppar.
Rosta brödskivorna, skiva tomaterna och lägg ovanpå.
Fördela svampstuvningen på tomaterna.
Strö över finklippt persilja.

Psst… någon som vill ha torkade norrländska stenmurklor? Svampen är torkad i elektrisk svamptork. Jag råkar just nu ha mer än vad jag behöver för egen del. Årskonsumtionen av denna läckerhet bör nämligen vara liten. Förgiftningsrisk med stenmurklans toxin finns som bekant men kan förhindras med rätt behandling. Därför ger jag bara bort till den som är medveten om riskerna och bergsäkert vet hur stenmurklor ska anrättas.

Har du den nödvändiga kunskapen om kravet på att förvälla omsorgsfullt och vill ha ett paket? Skriv i så fall i kommentarsfältet hur du anrättar murklor. Allt som allt finns det just nu cirka 150 gram snustorra stenmurklor för några hågade spekulanter att dela på. Glöm inte att lämna e-postadress.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...