onsdag, november 03, 2010

Knäckkakor från Kvarnen

I somras, när jag hjälpte till att tömma ett gammalt fritidshus på dess innehåll, hittade jag i en låda en hel del recept från 1970-talet och framöver. Det mesta var broschyrer av den typen som man ibland plockar med sig från matbutikerna och lägger på hög därhemma. Andra var papperslappar med handskrivna recept. Några var gulnade tidningsurklipp från diverse tidningar.

Bredvid mig har jag i skrivande stund en tidningssida med kakrecept som blivit utriven från veckotidningen Land. Där står recept på Nötkolatårta, Kvarnkakor, Mina havrekakor, Sonjas drömmar och Knäckkakor. Eftersom jag endast har tillgång till en enda sida av vad som en gång i tiden har varit en längre artikel i Land, kan jag bara gissa mig till att någonstans i vårt avlånga land har det funnits (finns kanske fortfarande) ett café med namnet Kvarnen.

Här är ett smakprov på ett av Kvarnens kakrecept:

Knäckkakor














Knäckkakor
Ca 60 st

Goda smått knäckiga favoritkakor

200 g smör
2 1/4 dl strösocker
1 msk sirap
1 tsk vanillinsocker
1 ägg
2 tsk bikarbonat
5 dl (300 g) vetemjöl

Rör smör, socker och sirap pösigt. Rör ned det uppvispade ägget, bikarbonaten upplöst i lite kallt vatten och sist vetemjölet.

Rulla ut fyra fingertjocka längder som läggs på plåt och plattas till något med fingret.

Grädda mitt i ugnen i 175 graders ugnsvärme cirka 20 minuter. Skär kakorna i sneda bitar medan de ännu är varma.
(Receptet är ordagrant återgivet. Cred till den som anmäler sig som ägare till det)

Egna anmärkningar:
· Eftersom längderna flöt ut på plåten är det säkrast att bara lägga tre längder på varje plåt.
· Det blev betydligt fler kakor än vad receptet angav. Hela 85 stycken.
· Istället för vanlig sirap använde jag Dansukkers Cane Syrup (Rörsocker Sirap) som är Fairtrademärkt.

Uppdatering 5 november 2010

Jag fick nyss ett mail med följande lydelse:

Jag kollade på din blogg och såg att du hade recept som jag också har i mina gömmor.

Café Kvarnen finns än idag och kallas nu för Kaffekvarnen i Klässbol. Den tillhör idag Klässbols linneväveri.

Tänkte det kunde vara kul för dej att ha reda på eftersom linneväveriet är känt världen över.


Tack Anita! Nu har jag hittat rätt Kvarn.
nwt.se - Ta en fika intill den forsande bäcken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...