torsdag, december 02, 2010

7 dagars deg till pepparkakor

Ingen jul utan pepparkakor. Tveklöst de mest traditionsrika kakor vi har. Det är väl därför som det finns hundratals olika recept att välja bland. Här har jag ett gammalt ärvt pepparkaksrecept som jag använder mig av.

Degen innehåller varken ägg eller grädde. Passar därför äggallergiker och laktosintoleranta. Små mängder laktos ingår förstås i vanligt smör, så den som är väldigt känslig får passa sig. För övrigt går laktosfritt smör lika bra att använda som vanligt smör. Det blir ungefär 200 st normalstora pepparkakor av den här satsen. Vill man ha färre är det lätt att halvera receptet.

INGREDIENSER:
2 ½ hg smör
3 hg strösocker
1 ½ dl sirap
1 ½ dl vatten
2 tsk kanel
2 tsk kryddnejlika
2 tsk ingefära
3 tsk bikarbonat + lite vatten
8 hg vetemjöl
(spara lite mjöl till utbakningen)

Värm smör, strösocker och sirap under omrörning tills det blir tunnflytande. Obs. att blandningen bara ska bli ljummen och inte koka. Häll i vatten lite i sänder under fortsatt omrörning. Rör i kryddorna och bikarbonaten upplöst i lite vatten.

Arbeta in mjölet. Låt degen vila (insvept i plastfolie) i kylskåpet i 7 dagar. Kavla ut degen tunt (lite i taget) och ta ut kakor med mått. Lägg kakorna på kalla plåtar. Grädda vackert bruna i mitten av ugnen i 175 -200 grader i 7-10 minuter. (Stora pepparkakor och delar till pepparkakshus gräddas i lägre ugnstemperatur) .

Den här äggfria pepparkaksdegen är lätt att kavla ut till små pepparkakor...

Små pepparkakor














...eller stora till julpynt

Julpynt


















...eller till delar till pepparkakshus.

Pepparkakshus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...