måndag, maj 02, 2011

Morots-slaw med ananas

Under påsklovsveckan försvann snön. Helt plötsligt blev det sommartemperaturer och tillfälle att tillbringa mycket tid utomhus.

Det finns liksom ingen anledning att spendera mer tid än nödvändigt inomhus när man kan göra utflykter, njuta av sol och sommarvärme i april månad och inta sina måltider utomhus.

Picnic-måltider ska helst vara enkla att frakta och enkla att äta.

Med bladrosetten stolt i vädret tronade en ananas på köksbänken. Det blev inte någon tjusig och fantastisk påskdessert av den tropiska skönheten. Istället fick den finna sig i att bli skuren i småbitar och beblanda sig med rivna svenska morötter i en picnicsallad. En välgörande saftig och uppfriskande variant på "slaw".

INGREDIENSER:
500 g morötter, grovt rivna
250 g ananas, skuren i småbitar


DRESSING:
ca 1 msk honung
ca 2 msk majonnäs
ca 1 msk pressad citronsaft


Morötterna och ananasen blandas ihop i en stor skål.
Honung, majonnäs och citronsaft rörs samman.
Salladen binds ihop med dressingen.
Får stå i kylskåpet i minst 30 minuter.

Passar speciellt bra till korv - sotigt grillad över öppen eld...

Morots-slaw med ananas











Det osedvanligt sena påsklovet är slut. Det vackra vårvädret är ett minne blott. Den gångna veckan har min man och jag i stort sett levt på mat som inhandlades på skärtorsdagen. Äta ägghalvor, gravad lax, sillinläggningar, janssons, köttbullar, påskskinka och dylikt efter påsk går faktiskt också an, även om det inte känns så fantastiskt. Fast tillräckligt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...