onsdag, januari 10, 2007

Pizza

4 personer

4 stora tortillas
4 tomater
150 g salami
2 dl italiensk valfri tomatsås
1 msk oregano
100 g riven ost

GÖR SÅ HÄR:
1. Värm ugnen till 250 grader
2. Skär tomaterna i skivor och salamin i tunna strimlor
3. Bred tomatsås på bröden
4. Lägg på tomatskivor och strö över salami, oregano och ost
5. Lägg pizzorna på plåtar
6. Grädda i övre delen av ugnen 5-7 minuter

Garnera (eventuellt) med rivet citronskal, pinjenötter, grön pesto, ruccolasallad och ärtskott.

Julklapp: Cirka en halv meter lång pepparsalami. Vad gör man i januari med den lilla bit som finns kvar? På förpackningen fanns det här receptet som visade sig vara utmärkt. Lättsam pizza att servera som kvällsgott.

Även om jag tycker pizza är gott äter jag det numera mycket sällan eftersom jag drabbas av paltkoma efter ett pizzeriabesök. Men att göra egen pizza med hjälp av tortillas fungerar faktiskt väldigt bra.

Enligt en nyligen gjord undersökning säger sig svenska ungdomar helst vilja ha svensk husmanskost. Till den svenska husmanskosten hör tydligen även pizza som kom på i en undersökning.

Pizzaresan - en slajs av Sverige heter en nyligen utkommen bok av fotografen Thomas Löfqvist och reportern Daniel Rydén. Ett stycke svensk samtidshistoria. Sverige skulle inte vara Sverige utan pizzeriorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...