måndag, oktober 19, 2009

Kyckling i Cantadou®sås

Mitt kylskåp innehöll bland annat en ask Cantadou® 4 peppar och några kycklingbröstfiléer som behövde användas upp.

Cantadou® 4 peppar













En kycklinggryta går snabbt att laga till. Färsk rosmarin fick jag inte tag på så jag använde slätbladig persilja istället. Dessutom strödde jag lite grovt krossad rosépeppar över anrättningen. Rosépepparn är mild med en touch av sötma och såsen, ja, den får en härlig eftersmak av peppar.

Kyckling i  Cantadou®sås













En enkelt recept på en god vardagsrätt för hela familjen som jag kommer att göra fler gånger.

INGREDIENSER:
4 portioner

600 gram kycklingbröstfiléer
matolja + smör till stekning (mer olja än smör)
salt och peppar
1 stor vitlöksklyfta
2 ½ dl grädde
2 dl hönsbuljong
125 gram Cantadou® 4 peppar
10 urkärnade svarta oliver
1 stor näve grovt hackad slätbladig persilja
1 msk grovt krossade rosépepparkorn


GÖR SÅ HÄR:
1. Skiva kycklingbröstfiléerna i 4 bitar på längden.
2. Hetta upp oljan i en stekpanna och lägg i en klick smör.
3. Bryn kycklingskivorna runt om och salta och peppra.
4. Slå på grädden och hönsbuljongen.
5. Blanda ner hela asken Cantadou® 4 peppar.
6. Låt det puttra i cirka 10 minuter eller tills kycklingen är färdig.
7. Skala vitlöksklyftan och hacka den.
8. Tillsätt vitlökshacket, oliverna, persiljan och strö över rosépeppar.

Klart!

Kokt ris och broccoli är perfekt som tillbehör.

9 kommentarer:

  1. Bra idé med cantadousås. Tycker det är roligt när man hittar lite nya användningsområden för saker :) Minns att min mamma lagade en god soppa med räkmjukost som grund!

    SvaraRadera
  2. @Emma: Kan det möjligen ha varit morotssoppa din mamma lagade? Jag har nämligen ett sånt recept på bloggen någonstans. Grovt rivna morötter som fräses i matfett och kokas mjuka i hönsbuljong. Sist tillsätter man en ask räkost och creme fraiche och smakar av.

    SvaraRadera
  3. Din variant på soppan låter inte helt fel men det är inte lika recept. Skall leta på din variant och kika närmare på den dock! Om jag minns rätt så var det mjukost och mjölk som bas och precis innan servering tillsätter man färska räkor eller krabsticks - perfekt som förrätt.

    När det gäller tobleronesåsen så tycker jag att den skall avnjutas ljummen/varm :) Fast det är väl en smaksak antar jag. Det är bra att du ställde frågan för nu skall jag uppdatera det i inlägget utifall det är fler som undrar :)

    SvaraRadera
  4. @Emma: Jag letade i arkivet och fann att morotssoppan med räkost var postad i juni 2006.

    SvaraRadera
  5. Jaa! Prova det och uppdatera mig gärna om det blev gott :)

    SvaraRadera
  6. @Emma: Jag ska göra det någon gång framöver. Det finns en påse lösfrysta lingon i frysen. Allt har inte blivit sylt. Kanske såsen skulle passa till blåbär också.

    SvaraRadera
  7. Låter som en middag som är både god och snabb att tillaga.
    Tack för tipset och en trevlig helg!
    Hälsningar Mamma Mat

    SvaraRadera
  8. @Mamma Mat: Ja, det är både gott och snabblagat. De här små askarna med Cantadou finns i nio olika smaker och färskosten är mycket användbar i matlagningen.

    SvaraRadera
  9. Låter enastående gott! Prova trean på den här listan om ni inte redan provat: skitgott!

    http://lista.se/listor/trekomponentssaser-546/

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...