måndag, januari 22, 2007

Müsli

musli1 l havregryn
4 dl rågflingor
2 dl solroskärnor
1 dl hasselnötter
1 dl vatten
1 dl lönnsirap eller ljus sirap
2 msk olja
1 msk malen kanel
10 torkade aprikoser


GÖR SÅ HÄR:
1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Blanda, havregryn, rågflingor och solrosfrön i en långpanna
3. Grovhacka nötterna och blanda med grynen
4. Blanda vatten, sirap, olja och kanel
5. Häll blandningen över och rör om
6. Rosta mitt i ugnen i ca 20 minuter, rör om några gånger under tiden
7. Hacka aprikoserna och rör ner dem i blandningen
8. Låt kallna

Rönnerdal han skuttade med ett skratt ur sin säng. Det gör inte jag. Om jag inte äter en riktig frukost omedelbart på morgonen fungerar ingenting för mig. En sur, grinig människa med huvudvärk blir följden. Jag är alltså en frukostmänniska som länge och väl kan njuta av en diger frukostbuffé på hotell. Vilket jag inte har tillfälle att göra särskilt ofta.

Müsli är för mig ett självskrivet tillbehör till frukostfilen och egen blandning är både godare och billigare än köpt. Det här receptet fanns i ICA-bladet norr, vecka 3. Det blev nästan 2 liter och i en burk med tättslutande lock bör den väl hålla sig i en månad. Jag tar mycket gärna emot recept på goda müsliblandningar.

5 kommentarer:

  1. Låter smaskig. Kan man ta lite mindre sirap? Och andra frukter?
    Vad hittar man "ineedhits blog". Det låter intressant, deras nyhetsbrev...

    SvaraRadera
  2. Kleio: Jag följde receptet till punkt och pricka och har bara gjort den här varianten en gång. Totala vätskemängden ska nog inte underskridas. Då blir det för torrt. Minskar du på sirapen, prova att tillsätta mer olja. Honung borde också fungera bra.
    *****
    Blog ineedhits

    SvaraRadera
  3. En annan länk som du kanske har användning för, Kleio SiteProNews
    *****
    Självklart kan du blanda vilka frukter du vill i muslin. Det finns så mycket gott.

    SvaraRadera
  4. Tack för länkarna, nu kommer jag att läsa... - ingen tid över att göra muslin... :(
    Men jag ska försöka.

    SvaraRadera
  5. De uppdaterar dessutom mycket ofta och eftersom du är intresserad så har du verkligen mycket att läsa, Kleio.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...