onsdag, februari 28, 2007

Smördegsgifflar 10 - 12 st










SMÖRDEG:
4 dl vetemjöl
200 g smör
1 krm ättiksprit, 12 %
4-5 msk iskallt vatten


FYLLNING:
mandelmassa
eller
fast sylt
eller
fast äppelmos

PENSLING:
uppvispat ägg

GÖR SÅ HÄR:
1. Fördela skivat smör över mjölet och hacka ihop till en grynig massa
2. Tillsätt vatten blandat med ättika
3. Arbeta snabbt ihop degen, svep in i folie och låt den vila kallt en timme
4. Kavla ut degen, vik den i 3 delar, kavla och vik en gång till på andra ledden
5. Kavla ut degen en sista gång till en 10-12 cm bred remsa
6. Sporra ut trianglar
7. Lägg på fyllning och rulla ihop från bas till spets
8. Lägg gifflarna på en vattensköljd plåt, pensla med uppvispat ägg
9. Grädda i 225-250 grader under 10-15 minuter

Ganska bladigt och frasigt, nästan som wienerbröd, fast betydligt enklare eftersom fettet inte ska kavlas in i degen utan blandas i på en gång. Det krävs stark ugnsvärme för att fettet inte ska krypa ur degen vid gräddningen. Efteråt ska gifflarna kallna på galler utan bakduk så att frasigheten inte försvinner.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Nej det var inte något gammalt som jag testat i...det var några killar som några månader efter jag startat min blogg startat en matblogg. Den ser dock ut att ha varit i träda sen förra året. Snygg var den...

    SvaraRadera
  2. Christina: Min allra första tanke var att du bytt till Blogger. Jag såg efter några sekunder att det var en blog som avstannade 2006.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...