måndag, juni 04, 2007

Potatisgnocchi med Tomatsås

Italienska potatisgnocchi och svenska kroppkakor har någonting gemensamt. Nu finns det ju visserligen flera olika sätt att göra kroppkakor på, men de har alla det gemensamt att potatis är huvudingrediensen.

Gnocchin jag köper innehåller ingen potatis. Varför Barilla och andra pastaproducenter säljer sin snäckformade pasta under namnet Gnocchi har jag ingen aning om. Ordet "gnocchi" ska visst betyda "benknotor". Jag åt gnocchis i Italien för många år sedan. De var gjorda på potatis, äggulor och mjöl.

Nyligen blev jag påmind om de små godingarna då jag såg ett program på BBC Food. Neil Perry gjorde potatisgnocchi och serverade dem med en ljuvlig lättlagad tomatsås. hans filosofi är "Keep it fresh, keep it simple". Det såg så enkelt ut och tog inte alls lång tid. Och degen innehåller samma ingredienser som kroppkakedeg och blandas i huvudsak till på samma sätt. Videon från Video Jug visar tillvägagångssättet. Klicka bara på länken!

Video Jug: How To Make Gnocchi

Kroppkakor har jag gjort många gånger så varför inte göra gnocchi själv. Sagt och gjort. Fritt översatt från BBC Food lyder receptet som följer:

INGREDIENSER:
750 g potatis, Bintje eller annan liknande mjölig potatis
2 äggulor
ca 1 1/4 dl mjöl (plus extra om det behövs)
havssalt + vatten
Obs! Inget salt i degen, bara i kokvattnet, eftersom salt påverkar degens konsistens negativt.


Tomatsås:
3/4 - 1 dl extra virgin olivolja
2 tunt skivade vitlöksklyftor ( jag använder mer)
4 hackade tomater
2 msk färsk strimlad basilika

riven parmesanost

GÖR SÅ HÄR:
* Koka oskalade potatisar i saltat vatten i ca 25 min.
* Låt dem rinna av.
* Skala potatisarna medan de fortfarande är varma och passera dem.
* Arbeta in äggulorna och mjölet till en mjuk hanterbar deg.
* Var lite försiktig med mjölet så att gnocchin inte blir för hård.
* Låt degen vila i 5 minuter.
* Dela degen i fyra delar på en lätt mjölat arbetsyta.
* Rulla ut varje del, ungefär 2 cm i diameter.
* Skär rullarna i 3 cm långa bitar.
* Lägg gnocchin på en träskärbräda eller en mjölad bricka.
* Nu kan gnocchin täckas med en fuktig duk och sparas i 1-2 timmar..
* Till tomatsåsen hettas olivoljan upp i en stekpanna och vitlöken läggs i.
* Smaka av med salt och sjud på låg värme i 2-3 minuter.
* Tillsätt tomaterna, koka försiktigt i 4-5 minuter.
* Smaka av med basilika och rör om.
* Under tiden kokas gnocchin i saltat vatten, 2-3 minuter, tills de flyter upp.
* Låt gnocchin rinna av, lägg dem i en pastaskål och skeda över tomatsåsen.
* Strö över nyriven parmesanost.

Aglio e olio 4Gnocchi med örtsmak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...