måndag, november 05, 2007

Mjuk Pepparkaka med Persimon

Mjuk PepparkakaDet här är absolut den godaste mjuka pepparkaka jag någonsin ätit - saftig och full av smak. Den föll inte isär heller. Receptet kom till av en slump då jag häromdagen kom hem med tre frukter i matpåsen som kallades för persimoner enligt skylten i butiken.

Persimonens smak och våra julkryddor "gifter sig" förvånansvärt bra med varandra. "Les bons mariages" - fast det uttrycket brukar oftast användas när det gäller mat och vin.

Precis som med andra mjuka kakor är det viktigt att den här också får svalna i formen. Så skär helst inte i kakan förrän nästa dag (fast jag kunde inte låta bli).

INGREDIENSER:
2 ägg
2 dl socker
1 ½ dl flytande Smör & rapsolja
1 tsk mald kardemumma
1 tsk mald ingefära
1 tsk mald kanel
1 krm riven muskot
50 g mandel, finhackad
2 tsk bikarbonat
4 dl vetemjöl
2 ½ dl fruktmos + ½ dl crème fraiche

GÖR SÅ HÄR:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smörj en avlång eller rund bakform.
3. Ströa formen med kokosflingor.
4. Mosa frukten och blanda med crème fraiche så att volymen blir 3 dl.
5. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
6. Blanda äggsmeten med matfettet och mandeln.
7. Blanda siktat vetemjöl med kryddor och bikarbonat.
8. Rör ner mjölblandningen omväxlande med fruktblandningen.
9. Häll smeten i formen och grädda i 45-50 minuter eller prova med sticka.

Persimonen

Persimon









Nu är det så att det finns två sorters persimoner - Fuyu och Hachiya. Den förra kan ätas direkt. Den senare måste mogna ordentligt först. Att ta en tugga av en omogen Hachiya torde kännas ungefär som att stoppa munnen full med rönnbär och sedan försöka tugga och svälja. Den frukten innehåller liksom rönnbären massor av tannin.

Jag måste erkänna att här råder total namnförvirring. Kanske skulle det istället ha stått "Sharon" eller "Kaki" på skylten. Den frukt jag hade framför mig var hur som helst för mjuk för att skäras i bitar. Det enda raka var att försiktigt skala av det sega skalet och mosa resten.

Moset hade en behaglig söt smak som påminde mig om riktigt mogna hjortron. Det blev ungefär 2 ½ dl fruktmos av de tre frukterna efter skalandet. Då bestämde jag mig för att det skulle få hamna i en kakdeg.

Nu ligger alltså kakan färdigskivad i frysen i väntan på advent. Då ska den få sällskap av glögg och en krämig blandning av crème fraiche och mosad ädelost.

Här är en God Jul-mall om någon skulle vilja prova att göra en kaka till jul. Klicka på bilden så blir den större och skriv ut. Förhoppningsvis ska det gå bra att överföra mallen till plastfilm eller tjockare papper och sedan skära ut en schablon. Lägg mallen på kakan och pudra över florsocker.

God Jul-mall

8 kommentarer:

  1. Den här kaka ska jag absolut prova till jul! Med God Jul på och allt.
    Tack Karin!

    SvaraRadera
  2. Smulan: Jag antar att du har hjortron i frysen.

    Det skulle förvåna mig mycket om inte det skulle fungera bra också.

    De persimoner jag kom hem med var lika lätt att mosa som mogna bär.

    Det gäller väl bara att inte använda för mycket mos för då blir väl smeten alltför lös. Kanske man inte ens behöver mosa hjortronen om de är mogna.

    Jag har en förpackning kvar från förra sommaren och experimentlustan sjuder:)

    SvaraRadera
  3. Å Tack för detta tips!
    Jag ska baka en kaka - fick tipset av Anita (smulan) som kommentar till ett foto på en persimon i sena hösten som växer vid en bastu hos min vän vinodlaren och poeten i Oregon!

    Nu har jag även tipsat honom om detta. Så kan han överraska sin söta fru med en svensk mjuk julkaka som du skapat!

    Världen blir mindre tack vare internet:)

    God Jul!

    SvaraRadera
  4. Så där ja! Nu är vi tre stycken som ska baka denna kaka. Tack Karin för receptet!

    Jag har köpt tre Charon/persimoner idag. Så i morgon blir det baka av!

    Hälsningar Smulan

    SvaraRadera
  5. Men hej Inkan! Long time no seen! Kan man baka kakor med mosade bananer i, måste det fungera med andra mosbara frukter också. Så gick tankarna när jag stod där med några övermogna persimoner.

    Tänk att ha tillgång till exotiska frukter utanför stugknuten.

    SvaraRadera
  6. Smulan: Jag köpte ett par sharonfrukter för en tid sedan. Åtminstone stod det så på skylten. Jag tyckte inte alls att de var lika söta som de som skyltades som persimoner. De här frukterna förbryllar mig. Utseendemässigt kan jag inte skilja dem åt.

    SvaraRadera
  7. Uppgiften om att persimonen numera heter sharon fick jag av expediten i affären där jag köpte frukten. Hon verkade så säker på det. Men jag tror att du har rätt ang. skillnaderna på dessa frukter. Själv har jag ingen aning, mer än att den frukt jag smakade igår var helt underbart god!

    En bra dag, Karin!

    SvaraRadera
  8. Om man googlar på "persimmons" får man ju många träffar. Det finns tydligen massor av olika sorter, medan sharonfrukten bara hör hemma i Sharondalen, Israel.

    Det finns också en engelskspråkig blog som är informativ när det gäller mer eller mindre okända frukter: http://fruitspecies.blogspot.com/

    Här är det varmgrader idag, blaskigt och grått. Men det får man leva med.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...