torsdag, november 08, 2007

Varm Pastasallad på en Kycklingrest

Pastasallad"Den vise äter för att leva och lever inte för att äta", sägs det. Jag lagar aldrig mat ängsligt stirrande på kalori- och vitamintabeller. Ibland blir det väl fullt ut godkänt ändå ur den synvinkeln.

Det här är en varm sallad med relativt få ingredienser - inte för fet och inte utan nyttigheter. Den går dessutom snabbt att göra när det finns rester av stekt eller grillad kyckling i kylskåpet.

Jag kokade räfflad penne och blandade i salladen. Det var vad jag hade hemma. Skruvar eller fjärilsformad pasta (farfalle) bör också fungera fint.

INGREDIENSER:
2 personer
ca 300 gram stekta kycklingrester, skurna i tärningar
1 finhackad gul lök
1 finhackad vitlöksklyfta
400 gram tomater, skurna i mindre bitar
ca ½ tsk salt
ca 1 tsk sambal oelek
½ -1 tsk torkad basilika, eller använd färsk om det finns
olivolja

2 portioner kokt pasta, t ex penne, skruvar eller farfalle
riven parmesanost


GÖR SÅ HÄR:
1. Fräs löken i olivolja några minuter.
2. Rör ner kyckling, tomater, basilika och vitlök.
3. Hetta upp och låt det puttra i max. 5 minuter.
4. Smaka av med salt och sambal oelek.
5. Blanda med nykokt pasta och riven parmesanost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...