måndag, november 23, 2009

Fisktacos för fyra

Första gången jag åt tacos var någon gång i mitten av 1980-talet. Det var inte alls kärlek vid första ögonkastet. De små hårda tacoskalen var smalt u-formade. I dessa skulle det packas in så mycket som möjligt av diverse ingredienser från olika skålar. Bland annat smulig köttfärsröra. Det var på förhand dömt att misslyckas. Alltför mycket av innehållet hamnade på helt andra ställen än i munnen. En hel del har hänt på tacosfronten sedan 1980-talet och nya produkter duggar tätt.

För en tid sedan kunde de 1000 första som anmälde sig till Santa Marias nyhetsbrev få en påse taco-kryddmix helt gratis. Det dröjde inte alls länge förrän jag fick ett brev från Santa Maria innehållande en kryddmix med en helt ny produkt: Fish Taco Spice Mix med smak av lime, chili, vitlök, koriander och quinoa.

Nu har vi ätit fisktacos för första gången och fann att det var gott. Förtjust blev jag också i de spröda och ätbara majsbrickorna (taco tubs) som jag köpte. Tack vare sin form gör det tacosätandet enklare.

PressbildPressbild










På baksidan av kryddpåsen finns ett recept. Jag känner mig inte riktigt hemma i tacosdjungeln så jag tog jag det säkra före det osäkra och följde det.

INGREDIENSER:
4 portioner

1 påse Santa Maria Tex Mex Taco Spice Mix Fish
400 g laxfiléer utan ben och skinn
1 msk matolja
1 pkt Santa Maria Tex Mex Mini Taco Tubs


TILLBEHÖR: Strimlad sallad, tärnad gurka, grovt riven ost, gräddfil, tärnade tomater, majs, guacamole, Tex Mex Taco Sauce

GÖR SÅ HÄR:
1. Skär laxen i 1½ cm stora tärningar.
2. Krydda med en påse Fish Taco Spice Mix och se till att alla bitar har krydda på sig.
3. Smörj en ugnsfast form med matolja, lägg i laxtärningarna och tillaga i 175° tills de är genomstekta (detta tog något längre tid än 3 minuter).
4. Värm "tubsen" enligt anvisning på paketet och fyll med fisk och valfria tillbehör.

2 kommentarer:

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...