måndag, november 09, 2009

Kockens nya kostym

Kockens nya kostym










I mer än 90 år har Kockens produkter varit ett välkänt varumärke på livsmedelsmarknaden och synonymt med kryddor av hög kvalitet. Nu har kryddburkarna fått en helt ny genomtänkt design genom följande förändringar:

* Varje kryddas etikett har fått en specifik färgnyans.
* Kryddburkarna märks även med kryddans namn på locket vilket är bra för dem som har plats och möjlighet att förvara sina kryddburkar stående i utdragslådor.
* Första bokstaven i varje kryddas namn trycks med stor bokstav på etiketten.

Tanken bakom det hela är att det ska bli lättare att hitta rätt i kryddhyllan.
I februari nästa år räknar man med att alla kryddor ska vara förpackade i de nya och mer praktiska glasburkarna.

Foto: Johan Kalén

















Jag fick förra veckan ett postpaket innehållande fyra kryddburkar med den nya designen så det här inlägget är ren och skär reklam. Kockens kryddor finns tyvärr inte i en butik nära mig men finns att köpa på City Gross, Hemköp och Willys.

En av burkarna jag fick innehöll mynta - en krydda som jag aldrig någonsin använt tidigare. Enligt texten på burken används mynta i det svenska köket allt mer för att peppa upp efterrätter, fruktsallader, drinkar, konfekt, vinägretter, kalv och lamm. Kan någon ge mig ett bra recept på någon rätt där torkad mynta ingår? Lamm går bort för mig.

För övrigt söker jag den ultimata kryddorganisatören för alla de "femtielva" kryddburkarna som trängs på en hylla i ett kökskåp bredvid spisen. Den här lösningen skulle förmodligen passa bra hos mig. Säljs online men inte till Sverige.

Spice Organizer från YouCopia Products Inc. USA
















Tillverkare: YouCopia Products Inc.

4 kommentarer:

  1. Stiliga, men varför inte brunt glas så att kryddorna håller bättre?
    Undrar fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Fröken Dill: Den tanken är god. För mig spelar det ingen roll vilken färg det är på glaset eftersom jag har mina kryddburkar i ett mörkt skåp.

    SvaraRadera
  3. En god röra med mynta är:
    Mosad Feta blandat med Turkisk Yoghurt, lite salt, peppar, honung och mynta. Den passar fint till pannbiff eller kyckling. Eller att dippa grönsaker i.

    Myntathé är väldigt gott, funkar även som medicin om man är illamående.

    SvaraRadera
  4. Birgitta: Tack för det. Det låter gott med den röran till pannbiff och kyckling.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...