söndag, september 26, 2010

Stora cookies med Tarragona

"Oj, min favorit", sa mannen när han såg vad postpaketet från Cloetta innehöll. I paketet fanns tre stycken chokladkakor.

Cloettas äldsta varumärke, Tarragona, har utökats med nya chokladkakor - 155 gram stora. Samtidigt har också en helt ny nötkombination lanserats - Tarragona med hackade pistagenötter och spröda, rostade mandlar (70 gram).

Tarragona














Läs mer här:
Tarragona goes totally nuts! Cision Wire

Vi tittade, smakade och njöt. Det här är mums för choklad- och nötälskare! Senare på kvällen beslöt jag mig för att baka cookies och använda det som var kvar av Tarragona med hackade cashewnötter.

Cookies med Tarragona













INGREDIENSER:
16 stora cookies

75 g mjukt smör
75 g strösocker
75 g ljust muscovadosocker
1 ägg
175 g vetemjöl
1 rågad tsk bakpulver
1 krm salt
100 g Tarragona med hackade cashewnötter

Ugnsvärme: 180°

GÖR SÅ HÄR:
1. Vispa smöret pösigt med strösocker och muscovadosocker.
2. Tillsätt ägget under kraftig omrörning.
3. Blanda vetemjölet med bakpulver och salt.
4. Bryt sönder och grovhacka chokladen.
5. Arbeta i mjölblandningen och chokladhacket.
6. Forma den ganska lösa och kladdiga degen till 16 bollar.
7. Lägg dem glest på två bakpappersklädda plåtar och platta ut dem lite.
8. Grädda kakorna svagt ljusbruna mitt i ugnen i ca 15 min.
9. Låt dem svalna någon minut på plåtarna och flytta dem sedan till ett galler.

2 kommentarer:

  1. Jag är inte så förtjust i chokladkakor med nötter, men så fick jag en Tarragona med cashewnötter härom veckan och den tyckte jag var riktigt god!

    SvaraRadera
  2. MÅ Gott: Jag har fortfarande kvar Tarragonan med cashewnötter så den har jag inte smakat. Det landade ett annonsblad från Dollarstore i brevlådan förra veckan och där såg jag att man kunde få 2 kakor Tarragona (155 gram) för 30 kronor.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...