lördag, september 25, 2010

Fibrex® för fiberrikare föda

FibrexJag hade tills för helt nyligen ingen aning om att den glutenfria kostfibern Fibrex® tillhörde Dansukkers sortiment. Men man lär sig något nytt varje dag. Produkten är gjord av sockerbetfiber och det tilltalar mig att det är en restprodukt från sockerproduktionen. På så vis går ingenting till spillo.

Eftersom Fibrex® är en naturlig produkt är det användbart som ingrediens i müsli, "rör-ihop-limpor", muffins, scones, pizzadeg och surdegsbröd med mera.... Påstås göra matbröd bättre, mustigare, saftigare och hållbarare. Relativt neutralt i smaken men bör ändå inte överdoseras. Max 60 gram (2 dl) per kilo mjöl och för varje dl Fibrex® ska 1 dl extra vätska tillsättas i bröddegar.

Passar till bakning och matlagning för alla, även icke glutenintoleranta. Här finns massor med recept:
Dansukkers recept med Fibrex®

Påminner om havregryn men liknar rågflingor i färgen och kan ersätta såväl ströbröd som havregryn för utdrygning av köttfärs. På grund av den höga vattenuppsugningsförmågan behöver Fibrex® mer vätska att svälla i innan det tillsätts köttfärssmet.

Måste prövas!

Igår lagade jag därför till en gammal klassiker bara för att testa produkten i en köttfärsrätt. Det blev bra konsistens på färsen och saftiga biffar.

Pannbiff med lök

Pannbiff med lök













INGREDIENSER:
4 pers.

Stekt lök
3 gula lökar
smör
1-2 msk äkta kinesisk soja (ej för veteallergiker)

GÖR SÅ HÄR:
1. Skär löken i skivor och bryn i smör.
2. Lägg över i en kastrull, tillsätt soja och låt den koka färdig på svag värme under lock.

Pannbiff
500 g köttfärs
1 ägg
3/4 dl Fibrex®
2 dl vatten
1 msk potatismjöl
1½ tsk salt
½ krm peppar

GÖR SÅ HÄR:
1. Blanda Fibrex® och vatten i en bunke och låt det svälla 10 min.
2. Blanda sedan ihop alla ingredienserna och arbeta färsen väl.
3. Forma biffar av färsen - stek ev. ett litet smakprov.
4. Stek biffarna i smör ca 3 minuter på varje sida.
5. Lägg upp biffarna på varmt fat med löken ovanpå.
6. Vispa ur stekpannan med lite vatten och häll skyn över biffarna.

Övrigt som kan vara värt att nämna om Fibrex®:
Pris ca 13,00 kr för 250 gram

Näringsvärde per 100 g:
Energi 260kj/60 kcal
Protein 9 g
Kolhydrat 5,5 g
varav sockerarter 0,5 g
Fett 0,5 g
varav mättat fett 0,5 g
Kostfiber 67 g
Natrium 0.05 g

2 kommentarer:

  1. haha, det brukar jag ha i gröt :P Insåg att mitt nog räknas som överdosering då:P haha

    SvaraRadera
  2. Rebecca: Hur mycket använder du då?? Flera deciliter??

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...