onsdag, januari 11, 2012

Gryta med älgskav, kantareller och rårörd lingonsylt

Det var med viss glädje som jag upptäckte att det fanns viltmästarskav i frysdisken på ICA-butiken. Det lät fint och gott. Tyvärr var det inte alls vad jag trodde det skulle vara. Stor blev förvåningen när jag vände på paketet, läste och såg varifrån delar av innehållet kom och vad det innehöll.

Ursprung: Nya Zeeland
Innehåll: Sammansatt hjortkött av mindre bitar, vatten och salt.

Jag är inte jättepetig men inte blev jag sugen på att lägga pengar på en produkt som bestod av "hopklistrade" köttslamsor från ett hjortdjur mer berest än jag.

Trots rikedomen av vilt i de jämtländska skogarna är det hopplöst att få tag på rent och oprocessat viltkött över disk i butiken där jag handlar. Ska det bli något älgkött att stoppa i frysen på höstkanten, då måste jag antingen jaga själv, vilket jag inte gör, eller känna någon som jagar, alternativt vara bekant med någon som känner någon jägare som är villig att sälja kött.

Den här vintern har jag, tack vare en generös svåger, relativt gott om älgkött i frysen och vi kan oftare än vanligt njuta jämtländskt naturkött på tallriken.

Tunt skuret älgkött













Självklart skaver jag då köttet själv när det ska bjudas på älgskavsgryta. En frusen älgstek som fått tina i rumstemperatur ett par timmar och en nyslipad, vass kniv är vad som behövs för att kunna skära köttet tunt.

INGREDIENSER
4-6 personer

ca 500 g älgskav
1 rejäl klick smör
2 gula lökar
3-4 dl förkokta kantareller
4 dl grädde
1½ tsk salt
2 krm svartpeppar
ev 1 tsk kinesisk soja
2 msk persilja

GÖR SÅ HÄR
Skala och hacka lökarna.
Bryn skavet i omgångar i smör i en het stekpanna,
Flytta över i en gryta efterhand och håll köttet varmt.
Fräs lökhacket och kantarellerna i smör i 5-10 minuter.
Blanda det med köttet i grytan.
Häll i grädden och koka ihop ca 15 minuter eller tills konsistensen blir bra.
Glöm inte att salta och peppra och smaka av.
Lite soja kan eventuellt behövas om grytan ser blek ut.
Strö över hackad persilja strax innan serveringen.

Älgskavsgryta, pressad potatis, rårörd lingonsylt













Mycket enkelt och gott som bara den. Ett bra exempel på att när man har tillgång till förstklassiga råvaror, behövs det inte överdrivet många ingredienser 0ch kryddor för att laga god mat. Pressad potatis och rårörd lingonsylt vill jag gärna ha till älgskavet.

RECEPT PÅ RÅRÖRD LINGONSYLT
300 gram rensade och sköljda lingon
strösocker efter tycke och smak (minst 150 gram, max 200 gram)
Tillsätt sockret lite i taget under omrörning.
Rör med trägaffel (eller ännu hellre med elvispen) tills allt sockret är fullkomligt smält och bären har mosats sönder.

7 kommentarer:

  1. Verkar väldigt gott!

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  2. Precis samma var det för vår del när vi skulle till att köpa skav i låda första gången. Vi hade läst recept både här o där och blev sugna på att testa, men det gjorde vi inte. Inte efter att ha läst vart köttet kom ifrån.. Varför man importerar just sånt kött fattade vi inte, det finns ju vilt i vårt land också. Det är ju inte direkt några exotiska djur, typ känguru eller liknande som ligger i lådan...

    SvaraRadera
  3. Pennelina: Ja, jag tycker att det här är gott fast det bara är rena enkla smaker.

    Mårtenssons: En av orsakerna till att det är så svårt att få tag på svenskt vilt i butik lär visst vara att det finns EU-regler som krånglar till det för jägare som vill sälja kött. Jag är inte så insatt i den problematiken.

    SvaraRadera
  4. Visst var väl skavet bättre förr? Men receptet lät gott!Har tyvärr inget eget kött att skava av!
    Ha en härlig fortsättning på början av året :)

    SvaraRadera
  5. Lena: Förr i tiden fanns väl bara fryst renskav att köpa. Det var rejäla paket på 300 gram vill jag minnas.

    SvaraRadera
  6. Att ha en älgjägare i familjen är finemang! Jag älskar älgkött och gillar att det blivit omhändertaget på ett sätt som jag vill redan från början. Håller dock med dig om att det är konstigt här uppe, särskilt, att det är så svårt att få tag i på affärerna.

    SvaraRadera
  7. MÅ Gott: Eftersom jag gillar djur... i skogen, runt husknuten och även på tallriken, försöker jag hushålla med det älgkött som jag fått. Förr eller senare tar det slut och sedan blir det inte mycket kött ätet för vår del.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...