måndag, maj 21, 2007

Potatissallad med Salami

INGREDIENSER:
4 pers.

600 g kokt kall potatis
1 rödlök
4 tomater
100 g marinerade soltorkade tomater
200 g salami
4 vitlöksklyftor
1 msk smör
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
salladsblad
basilikablad

SÅS:
2 dl matlagningsyoghurt
4 msk pesto

GÖR SÅ HÄR:

1. Skiva rödlöken tunt
2. Skär de färska tomaterna i klyftor och de marinerade i strimlor
3. Tärna potatisarna och hacka vitlöken
4. Fräs potatis och vitlök i smöret, salta och peppra
5. Blanda ihop alla ingredienser inklusive salladsbladen
6. Rör ihop såsen, servera separat eller ringla över salladen

"Salami" ska man nog inte ropa till en italienare. Det lär ska vara ett slangord för "dumskalle". Som en dumskalle kände jag mig efter att ha impulsköpt en stor förpackning skivspill av salami utan några tankar på vad jag skulle använda det till. Eftertankens kranka blekhet. 6 hg skivad salami är oerhört mycket i ett hushåll som bara består av två personer. Billigt var det i all fall - cirka 6 hg skivspill från Grilstad kostade bara 25 kronor. Jag räknar med att den här salladen kommer att räcka både till lunch idag och middag i morgon.

Vad ska jag göra av resten ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...