tisdag, januari 08, 2008

Dagens rätt: Ostfylld Kycklingfilé

I går morse satt jag på Centralen i Stockholm, väntade på Intercitytåget mot Åre och läste Metrotidningen. En braskande svart rubrik på första sidan berättade att svenskarna gick upp 10 000 ton i jul - dvs drygt ett kilo per person.

Det är ingen hemlighet att jag också ätit och druckit mer kalorier än jag gjort av med - någonting som jag absolut måste ta tag i direkt.

Lägligt nog fanns ett viktväktarrecept i tidningen som föll mig på läppen.

Ostfylld KycklingfiléINGREDIENSER: 1 portion
1 kycklingfilé
MARINAD:
½ dl matlagningsvin
basilika (färsk eller torkad)
½ citron, skalet
1 msk färskost (max 30 %)
1 tsk olja


GÖR SÅ HÄR:
1. Blanda ingredienserna till marinaden och lägg i filén.
2. Låt den marinera någon timme, gärna längre.
3. Skär ett snitt i filén och fyll med ost.
4. Fäst ihop med tandpetare.
5. Pensla med olja och grilla filén i 5-8 minuter på varje sida.

Servera med kokt ris och en sallad.

3 kommentarer:

  1. Det där verkar jättegott! =)

    SvaraRadera
  2. Filibabba: Javisst! Enkelt och gott. Tänk att kyckling har blivit vardagsmat under senare år.

    SvaraRadera
  3. Crescenet: Can you read Swedish? Your website is Portuguese. It's impossible for me to read.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...