måndag, september 27, 2010

Skånska SillaAcademiens Paradnummer

Det finns så många goda sillinläggningar att köpa färdiga så egentligen är det inte alls nödvändigt att göra egen. Undantag finns och här är en av dem: Skånska Sillaacademiens verkligt delikata sillinläggning.

Brantevikssill i glasburk













Brantevikssillen är inte så känd i norra Sverige. Till den behövs nämligen färsk råvara. Av förklarliga skäl är det svårt att få tag på färsk havsfisk i små samhällen i Norrlands inland. Men i djurvärlden är som tur är sill sill - oavsett nationalitet

Jag hade ett relativt stort paket "Haringfilets" av holländskt ursprung i frysen. Tjugo djupfrysta matjessillfiléer (jungfrusill) à 30 gram per styck. Lätt saltade redan och ätklara direkt efter upptining. Det närmaste färsk sill jag kunde komma. Jag hoppas SillaAcademien ursäktar. Holländska jungfrusillfiléer fick nämligen utgöra basen i min Brantevikssill.

INGREDIENSER:
600 gram jungfrusillfiléer

GRAVNINGSLAG:
1/2 dl Perstorps ättika (24%)
3½ dl vatten
1/4 dl grovsalt

INLÄGGNING:
2½ dl strösocker
1 hackad gul lök
1 hackad röd lök
1 msk citronpeppar
20 krossade kryddpepparkorn
20 krossade vitpepparkorn
1 smulat lagerblad
1 knippa hackad dill

GÖR SÅ HÄR:
1. Blanda och rör ihop ingredienserna till gravningslagen.
2. Lägg i sillfiléeerna och grava i kylskåpet 1 dygn.
3. Slå bort lagen och låt sillen rinna av ordentligt.
4. Blanda ihop hackad lök, kryddor och dill och rör i sockret.
5. Varva sillfiléerna med krydd-lök-sockerblandningen i en hög glasburk.
6. Sista lagret ska vara krydd-lök-sockerblandning.

Ätklar efter ett dygn men kan gärna få stå och vätska sig ytterligare en dag.

Du som brukar lägga in Brantevikssill märker säkert att jag halverat det klassiska receptet som läggs in på 1 kg sill.

12 kommentarer:

  1. Vi gör gärna vår egen Brantevikssill, det är faktiskt Håkans favoritinläggning. Fast vi tycker faktiskt att egen inlagd sill är mycket godare än den man hittar i vanliga mataffärer. Handlar man däremot hos fiskhandlaren så är de riktigt goda, men tyvärr oxå väldigt dyra.
    Till jul, hemma hos Ankis föräldrar, blir det sillbord som heter duga. Det brukar ligga på mellan 20 och 25 olika sorters inläggningar!

    SvaraRadera
  2. Håkan och Anki: Eftersom jag med förtjusning äter sill året runt, blir det både egna inläggningar och även färdigköpta då och då. Sillbordet hos Ankis föräldrar låter som en dröm för mig.

    SvaraRadera
  3. Jag tänker jul/påsk/midsommar när jag ser recept på sill även om jag vet att det är gott året runt!
    Man kan alltså använda matjes i din inläggning?

    SvaraRadera
  4. Lena: Den holländska matjessillen som jag har använt ska inte förväxlas med vår kryddade svenska matjessill. Den här är rå och helt okryddad och smakar bara sill.

    SvaraRadera
  5. Hej igen
    Tack för kommentar och svar :)

    Aha! Så vad föreslår du att man använder istället för matjes? Abbas inläggningssill funkar väl inte?

    SvaraRadera
  6. Lena: Det kan nog funka att använda ABBAS urvattnade salt sill. Fast jag har inte testat. Bara Fiskbilen börjar köra igen ska jag köpa och grava färsk strömming till Brantevikssillen. Jag känner på mig att det vill bli bra och framför allt mycket billigare.

    SvaraRadera
  7. Färsk strömming/sill har vi ju här, som jag sa i min blogg i kommentaren;), så det ska jag prova!
    Fast nu är jag petig och byter ut citronpeppar mot salt, peppar och citron.

    SvaraRadera
  8. Lena: Det gör du rätt i. Jag gör ofta egen citronpeppar (och även limepeppar) Ibland tycker jag att den citronpeppar man köper på burk inte luktar fräscht.

    Livsmedelsverket rekommenderar att fisk som ska ätas rå, gravas, kallrökas eller lättmarineras ska frysas först i minus 18°C i tre dygn. Men det kanske du visste redan.

    SvaraRadera
  9. Nej vet du att frysa in sillen har jag inte tänkt på :(
    Lax vet jag, men inte att det gällde just sillar!
    Nu blev det genast jobbigare ;)

    SvaraRadera
  10. @Lena: Frysa eller inte frysa det är frågan? Salt och ättika borde döda eventuella parasiter när koncentrationen av salt och ättika är hög. Det här är ju trots allt bara en rekommendation av Livsmedelsverket att färsk fisk skall frysas innan gravning.

    SvaraRadera
  11. Jag har ofta gillat citronpeppar, men nu när jag kollar innehållsförteckningen så är det en produkt av många syntetiska ämnen och socker med mera, så det är långt från citron+peppar tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Anonym: Det har du alldeles rätt i...men som jag nämnt i en tidigare kommentar så brukar jag göra egen citronpeppar. Det är inte alls svårt.

      Radera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...