måndag, juni 27, 2011

Turkisk linssoppa med röda linser














Länge ställde jag mig skeptisk till linssoppa. Den lät alldeles för nyttig:)

Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. En dag i maj månad blev jag bjuden på en turkisk måltid där röd linssoppa var förrätten och insåg med ens att jag gått miste om något väldigt gott. Nu ser jag till att jag har ett paket röda linser hemma jämt.

I all sin enkelhet är turkisk linssoppa en härlig soppa som bara tar någon halvtimme att förbereda och koka. Den tål en hel del kryddning så det är viktigt att den smakas av noga. Pressad citronsaft är ett måste i soppan om den skall lyfta.

Ett tips från den turkfödde kocken var att för mättnadens skull tillsätta lite tärnat kycklingkött. Det är inte alls nödvändigt, tycker jag. Inte ens när soppan serveras som ensamrätt. Jag hade turen att kunna använda egen hemgjord kycklingbuljong till mitt soppkok. Ingen buljong gjord på tärningar kan mäta sig med den när det gäller smak.

Så här lyder receptet:
(4 pers)

· 2 gula lökar, fint hackade
· 1 stor morot, grovt riven
· 2½ dl röda linser, väl sköljda
· 3 msk matolja
· 2 tsk paprikapulver
· 1 msk tomatpuré
· 1 msk torkad mynta
· ca 1½ l kycklingbuljong
· ½-1 tsk salt
· ½ tsk svartpeppar
· ½ - 1 tsk kayennepeppar
· 1 citron, pressad saft
· 1 citron, skuren i klyftor

GÖR SÅ HÄR:
1. Fräs hackad lök, morot och de sköljda linserna i en stor kastrull.
2. Fräs alltsammans ca 5 minuter.
3. Sänk värmen och tillsätt paprikapulver, tomatpuré och mynta.
4. Späd med kycklingbuljongen lite i sänder.
5. Koka på svag värme utan lock tills linserna blivit riktigt mjuka (ca 20 min).
6. Mixa sedan soppan slät och häll tillbaka den i kastrullen igen.
7. Hetta upp och justera konsistensen med buljong. 

Soppan ska vara ganska krämig. Smaka till sist av med pressad citronsaft, salt, svart- och kajennpeppar. Strö på lite klippt persilja.

Serveras rykande varm med bröd och citronklyftor vid sidan om.

2 kommentarer:

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...