fredag, december 22, 2006

Sockerbitshus



















Det här trevliga lilla huset är byggt av sockerbitar. Idègivare: Danisco Sugar AB i ett litet recepthäfte.

Det behövs ca 2 kg bitsocker

KRISTYR:
4 dl florsocker
1 äggvita
2 krm ättika 24%

pappskivor

GÖR SÅ HÄR:
1. Skär ut pappskivor i den storleken som huset skall vara
2. Vispa ingredienserna till kristyren kraftigt med elvisp
3. Spritsa eller bred ut lite av kristyren på papperet
4. Tryck fast sockerbitarna tätt och fortsätt tills byggnaden är färdig (gör ny kristyr om det behövs)
5. Garnera med guld- eller silverstjärnor

Pappskivorna gör att det blir lättare att bygga huset än om man bara "murar" med sockerbitarna. En annan modell finns här 4 Sugar Cube House. (Marta Stewart Video - tyvärr med inledande reklamsnutt)

God Jul och Gott Nytt år!


6 kommentarer:

  1. Åh, detta var ju hur gulligt som helst! Oftast så tänker man i termer pepparkakshus, inte sockerbitshus!

    Här hemma är det Jansson, grytor och skinka som gäller idag!

    God Jul!

    SvaraRadera
  2. Samma här! Dessutom har jag i egenskap av farmor en liten tre-åring runt benen just nu som pockar på uppmärksamhet.

    SvaraRadera
  3. bedårande! Vill jag göra med ungarna!

    SvaraRadera
  4. Lisa: I år har ju dessvärre den milda och fuktiga vintern förvandlat omsorgsfullt byggda pepparkakshus till ruiner. Bitsocker klarar förhoppningsvis klimatförändringarna bättre.

    SvaraRadera
  5. Hej
    Har varit här förr men glömde berömma ditt hus...

    SvaraRadera
  6. Christina...Det gör ingenting.
    Huset är historia nu.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...