fredag, april 27, 2007

Nougatkaka

Recepthäften eller receptblad plockar jag med mig lite då och då från mataffärer. Absolut ingenting jag räknar med att komma hem med efter ett besök i en butik som säljer sportartiklar.

När jag bläddrade i häftet visade det sig vara ett led i en reklamkampanj med "bäst-före-datum 20/5": "Köp 6 produkter från Milko . Få 15 % på Team Sportia". Så var det med det.

Jag fastnade direkt för ett enkelt recept på en kaka med nougat. Nu är visserligen både recept och bild ryckta ur sitt sammanhang. Nougatkakan är del av ett mellanmål som består av ett apelsinspett med limeyoughurt och en kopp chaichoklad. Läckert!

Alla recept i häftet kan laddas ner som en pdf-fil 4 På Menyn. Bakom recepten står Elisabeth Johansson, konditor, matskribent och bland mycket annat också olympisk mästarinna 2004 i att baka med bär. Hon arbetar numera med styling, recept och koncept-utveckling i sitt företag Mediamat Foodsupport AB.

NougatkakaINGREDIENSER:
ca 30 stycken

9 dl fiberhavregryn
3 dl råsocker
2 msk sirap
1 tsk bakpulver
275 g smält smör
250 g nougat

GÖR SÅ HÄR:
1. Blanda alla torra ingredienser i en bunke
2. Häll över det smälta smöret
3. Smörj och bröa en långpanna
4. Häll i smeten och grädda i 175 ° i 12-15 minuter
5. Ta ut långpannan och hyvla över nougaten
6. Låt svalna och skär upp kakan i bitar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...