torsdag, oktober 11, 2007

Exotisk Fruktsallad & Kokossås

Cherimoya, kiwano, pithaya. Främmande namn på för mig okända frukter. De dyrbarheterna fanns i frukt- och grönsaksdisken i livsmedelsbutiken nyligen. Eller var det grönsaker? Gränsen mellan vad som är frukt och vad som är grönsaker är långt ifrån tydlig.

Frestelsen var stor att åtminstone köpa en av dem och provsmaka. Jag avstod. Det bästa sättet att bli kvitt en frestelse är ju annars att falla för den, som bekant.

Tills vidare håller jag mig väl till de frukter jag känner till. Frukter som jag vet hur de smakar. Jag bjuder på en frestande sallad med stjärnfrukt, melon, ananas och passionsfrukt.

AnanasVattenmelon
StjärnfruktPassionsfrukt
FruktsalladLime
INGREDIENSER:
4 pers.

1 stjärnfrukt, skivad
1 honungsmelon, skalad, urkärnad och skuren i bitar
½ vattenmelon, skalad, urkärnad och skuren i bitar
1 ananas, skalad och skuren i bitar

SÅS:
4 passionsfrukter
pressad juice från 3 limefrukter
2 matskedar strösocker
1 liten nypa malen chili
200 g färskriven kokos eller kokosflingor på påse

GÖR SÅ HÄR:
1. Lägg stjärnfrukt, melon- och ananasbitar i en stor skål.
2. Skär passionsfrukterna i halvor.
3. Gröp ur innehållet med en sked i en särskild skål.
4. Tillsätt limejuice, socker, chili och kokos.
5. Rör tills sockret löst sig och smaka av.
6. Häll såsen över frukten och blanda om.
6. Servera kyld.

Färskriven kokos smakar förstås bäst. Men om man nu inte känner för att brottas med en hel kokosnöt, kan kokosflingor på påse duga.

En snabblagad och delikat efterrätt. Ett recept från BBC Food.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...