tisdag, oktober 30, 2007

Fläskfilégratäng Gorgonzola

GrisfileDet slaktades grisar hemma på 1950-talet och tidigare. Jag kan inte påminna mig att det någonsin serverades fläskfilé. Alltså drar jag den slutsatsen att filén helt sonika fick sitta kvar på kotlettraden. Det blev stora, fina och köttiga kotletter, vill jag lova. Numera är fläskfilé den styckningsdel av grisen som är dyrast. Fläskfilén är ändå en prisvärd köttbit eftersom svinnet är jämförelsevis litet. Dessutom användbar såväl till fest som i vardagligare sammanhang.

Nykokt pasta och en enkel sallad passar bra till den här måltiden.

Pastasås
INGREDIENSER:
4 portioner

500-600 g fläskfilé
smör eller margarin till stekning
1 tsk salt
1 tsk malen svartpeppar
4 hg färsk svamp
2-3 dl Crème Fraiche
100 g Gorgonzola

GÖR SÅ HÄR:
1. Putsa fläskfilén och skär den i tunna skivor.
2. Bryn och stek skivorna (några bitar i taget) 2-3 minuter på varje sida.
3. Lägg över dem allteftersom i en smord ugnssäker form.
4. Salta och peppra efter smak
5. Ansa, skiva och stek svampen och lägg den över köttet.
6. Häll crème fraiche i en kastrull tillsammans med osten.
7. Låt osten smälta ner på svag värme - små ostklumpar gör ingenting.
8. Häll ostsåsen över fläskfilén och svampen.
9. Sätt in formen i 200 graders ugnsvärme och gratinera i ca 20 minuter.

Vilken pasta?
Det finns en tumregel som är lätt att minnas: Ju tjockare sås, desto tjockare pasta. Tagliatelle passar bra eftersom den pastan har tjockare yta än vanlig spaghetti. Svampen riskerar inte att ligga kvar på botten av tallriken när man ätit upp.

4 kommentarer:

  1. Det här lät verkligen gott! Det kommer nog på nästa veckas matsedel hemma i vår familj.

    SvaraRadera
  2. Det låt riktigt gott. Dessvärre finns det inte tid att testa till helgen:(

    SvaraRadera
  3. Låter jätte-gott!! Om man funderar på priset på filén så är det extrapris på ICA 59.90. Det är billigare´än kotlett nu....

    SvaraRadera
  4. Mamma Mat: Jag kan förstås också tänka mig att äta kokt eller ugnsbakad potatis i någon form till gorgonzolafilésåsen.

    Maja: Vad du nu än ska göra hoppas jag att det är något trevligt.

    Anna Maria: Faktum är att min Konsumbutik har både fläskfilé (59:90/kg) och Gorgonzola (19:90/150 g) på extrapris den här veckan. Filén är dansk och osten italiensk. Jag gissar att kotletterna är svenska eftersom de är dyrare.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...