tisdag, augusti 12, 2008

Saft utan söl gjord på röda vinbär och hallon

I ett anfall av övermod köpte jag för många år sedan en elektrisk juicemaskin. När nyhetens behag lagt sig, hamnade den i ett skåp och används numera inte ofta. Högst en gång per år. Då används den för att göra saft. Det går inte åt så mycket av den varan i vår familj.

De flesta bär fungerar bra tillsammans. Olika sorter kan blandas precis som man vill. Det är inte så noga. I år blev det en uppfriskande rödvinbärsdryck med smak av söta hallon. Snabbt och enkelt. Saft utan att behöva söla med att sila bärmassa genom en silduk.

Saft












INGREDIENSER:

Sockerlag:
450 g strösocker
6 dl vatten


Till råsaft:
1 liter röda vinbär
½ liter hallon


GÖR SÅ HÄR:
1. Koka sakta upp vatten och socker i en rostfri kastrull.
2. Koka sockerlagen i ett par minuter och låt den kallna.
3. Kör bären genom en elektrisk juicemaskin.
4. Rör ner råsaften i sockerlagen.
5. Späds efter smak som vanlig saft med kranvatten eller kolsyrat vatten.

Tomma, rengjorda sirapsflaskor av plast fungerar fint att frysa in i. De bör inte fyllas ända upp utan bara ungefär till 2/3.

PS: När det här skrivs har jag valt ett datum och klockslag som är i framtiden. Om allt fungerar som det ska, publiceras mitt inlägg först detta datum. Själv befinner jag mig långt hemifrån - utan dator och internetuppkoppling.

6 kommentarer:

  1. Åh jag har vinbär och blåbär i frysen - det är bara juicemaskinen som saknas.

    SvaraRadera
  2. Har massor av röda vinbär i frysen, som jag inte visste vad jag skulle göra med mitt under pågående köksrenovering. Kanske dax att inviga nya köket med lite god vinbärssaft - bara saftmaskinen som saknas!!!
    Trevlig helg!
    Hälsningar Mamma Mat

    SvaraRadera
  3. Jag hade samma idé som du: Provade i min juicepress - det blev pyttelite saft -det mesta flög ut bland "spillet". 2 liter bär blev nån deciliter saft...

    SvaraRadera
  4. Eveluttan: 1 dl saft? Det var lite. Någon dl till borde det ha blivit av 2 liter bär. Min juicepress fungerar bäst med mycket saftrika bär. Jag köpte den för att i första hand göra morotsjuice men till det duger den dåligt.

    SvaraRadera
  5. Annamaria och Mamma Mat: Ska man skaffa en juicemaskin bör man nog satsa på en kraftfull maskin.

    SvaraRadera
  6. Tackar ska genast prova. Hallonen har ännu inte mognat så jag testar med jordgubbar istället.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...