måndag, maj 18, 2009

Stekta Saltsillfiléer & Löksås

Saltsill var förr i tiden fattigmanskost och stommen i husmanskosten för många nordbor. Idag är sill enbart ett måste när vi ska servera traditionell jul- påsk- och midsommarmat.

Någon vecka före påsk köpte jag en hink (2,2 kg) Lysekils saltsillfiléer. Priset var så lågt att jag var tvungen att fråga kassörskan om det satt rätt prislapp på locket. Datummärkningen var det inget fel på - bäst före 26-02-10. Hon skulle kolla upp priset senare och därför var 59 kronor det facila pris jag fick betala. Ett otroligt lågt pris för så mycket mat!

De här saltsillfiléerna har räckt till många goda måltider. Under påskveckan blev det både Inlagd sill, Svanbergasill och Sillgratäng. Till sist återstod då bara fyra saltsillfiléer. Precis lagom för två personer.

Stekt saltsill förtjänar faktiskt att hamna på middagsbordet igen. Vi äter inte fisk särskilt ofta. Men det är nog ingenting man ska servera till barn som ska lära sig att äta fisk. I sillinläggningar löser ättikan upp kalken i de små benen så att de blir mjuka och knappt märkbara. När man steker sillen syns och märks benen mer.

Panera saltsillfiléer kan man göra på fler än ett sätt. Ett fettsnålt alternativ är att enbart vända dem i grovt rågmjöl. Jag föredrar att dubbelpanera, dvs. vända i vetemjöl, sedan i uppvispat ägg och sist i ströbröd.

Stekta Saltsillfiléer i Stekpannan












INGREDIENSER:
2 personer

4 urvattnade skinn- och benfria saltsillfiléer
ca 1 dl vetemjöl
1 uppvispat ägg
ca 1 dl ströbröd
2 msk smör till stekningen

GÖR SÅ HÄR:
1. Vattna ur över natten i lika delar vatten.
2. Klappa in mjölet, vänd i äggvispet och sist i ströbrödet.
3. Hetta upp en stekpanna, lägg i smöret och låt det bli nötbrunt.
4. Stek sillfiléerna knapriga ca 2 minuter på varje sida.

Några andra tillbehör än de klassiska - kokt skalpotatis och löksås, har jag svårt att tänka mig.

LÖKSÅSEN:
1 stor gul lök, finhackad
2 msk smör
2 msk vetemjöl
4 dl mjölk
1 krm svartpeppar
½ tsk salt
1 tsk kinesisk soja


GÖR SÅ HÄR:
1. Fräs löken blank och mjuk i smöret.
2. Pudra över vetemjölet.
3. Späd med mjölken, lite i sänder, vispa hela tiden.
4. Koka i ca 4 till 5 minuter och smaka sedan av med salt, peppar och lite soja.

Man behöver dricka någonting till en så pass salt maträtt. En ljus lageröl med medelstor beska smakar bra. Ett annat gott alternativ är ett glas kylskåpskall mjölk eller helt enkelt vatten - för törstig blir man.

Apropå salt...

Nu har JOZOs bassalter i plastburk fått nya förpackningar. Den timglasformade modellen är mer greppvänlig än den gamla. Burkarna är dessutom försedda med två doseringslägen som kan avläsas med fingertopparna, vilket är till hjälp för synskadade. Även JOZOs förpackningar av kartong har fått ny och modern dekor. De förpackningarna har försetts med ett litet ovalt fönster på framsidan som visar innehållet.

JOZO-salt i ny kostym













Oftast läser vi att vi måste dra ner på vårt dagliga saltintag för folkhälsans skull. Hur är det med den saken? Är salt farligt? Leder en hög saltkonsumtion till högt blodtryck eller inte? Inte vet jag. Högt blodtryck har jag inte. Frågan om saltkonsumtionen har studerats och diskuterats länge och som vanligt är alla inte överens. Det finns forskare som hävdar att det inte alls går att peka ut salt som mer avgörande för blodtrycksförhöjning än någon annan faktor. Därmed vill jag inte direkt påstå att salt är ofarligt för alla människor.

Så länge som ingen kan bevisa för mig en gång för alla att det finns ett klart samband mellan intaget av salt och högt blodtryck, så kommer jag att fortsätta salta maten så att den smakar bra. Även om jag misstänker att min saltkonsumtion överstiger de svenska näringsrekommendationerna som ligger på 5 - 6 gram salt per dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...