måndag, februari 15, 2010

Smörgåstårta fylld med matjessillröra

Matjessillröran Nubbesallad är ett måste för många till jul, påsk och midsommar. Den sillröran har inspirerat mig till fyllningen i den här smörgåstårtan. I grunden har jag använt mig av samma recept fast med några smärre förändringar. Självaste nubben har exempelvis blandats ner i matjessillröran och ingredienserna har hackats och skurits mycket finare.

Smörgåstårta med matjessillröra, 8-10 bitar











INGREDIENSER:
Ett runt grovt mörkt bröd, ca 22 cm i diameter

FYLLNING:
1 dl creme fraiche
1½ dl majonnäs
4 msk kaviar (typ Kalles)
4 msk vodka
1 lime, rivet skal och pressad saft
½ dl dill, finhackad
nymalen svartpeppar
2 matjessillfiléer, skurna i små bitar
1 rödlök, fint hackad,
3 hårdkokta ägg, hackade
3 kokta, kalla potatisar, skurna i mycket små tärningar


GARNERING:
smörgåsmargarin
35 g fryst gräslök, alternativt 2 dl färsk
4 hårdkokta ägg, finhackade
1 burk ishavsrom (eller röd alternativt svart kaviar)
några skivade rädisor

GÖR SÅ HÄR:
1. Skär brödet i tre tunna bottnar.
2. Spola av matjessillfiléerna i kallt vatten och låt dem rinna av.
3. Skär sillen i mycket små bitar, hacka rödlöken och äggen mycket fint, samt skär potatisarna i små tärningar.
4. Blanda ihop majonnäsen med creme fraiche, kaviar, dill, vodka, limeskal och saft.
5. Rör sedan i resten av ingredienserna till fyllningen.
6. Varva bröd och matjessillröra och bred lite röra även på ovansidan så fäster garneringen bättre.
7. Bred lite smörgåsmargarin runtom på tårtans kanter och täck med gräslök.
8. Garnera smörgåstårtan med ägg, rädisor och rom.

Smörgåstårtan passar bra att förbereda fram till garneringen eftersom den behöver få stå till sig över natten. Fazers runda rallarkaka passar utmärkt till bottnarna. Tyvärr var det brödet tillfälligt slut i butiken så brödet har jag bakat själv i en hög sockerkaksform.

Smörgåstårtan blir tjusigare om man använder paraorange (E110) eller briljantsvart (E151) kaviar istället för blek och ofärgad ishavsrom. Men ishavsrom smakar bra som den är utan kosmetiska färgämnen.

Fredagsmys för vuxna.

Halvt uppäten tårta

2 kommentarer:

  1. Mm detta recept låter gott, får testa det i helgen. :)

    SvaraRadera
  2. Recept: Den är perfekt att mumsa på framför TV:n en lat fredag- eller lördagkväll.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...