måndag, maj 17, 2010

Halloumisnäckor som drinktilltugg

I senaste numret av inredningsmagasinet Sköna hem fanns ett mycket enkelt recept på goda Halloumisnäckor. De passar suveränt som drinktilltugg på kommande studentfester, födelsedagskalas och allt annat firande som brukar äga rum vid den här tiden på året.

Sköna Hem har hämtat receptet från en bok som heter Halloumi: 50 enkla recept av Karin K Löfgren och Petra K Nilsson. Boken kan köpas på webbsidan Halloumi4u. Priset är 149 kr+porto.

Halloumisnäcka

Halloumisnäcka












INGREDIENSER:
ca 20 stycken
Ugnsvärme: 175°

· 1 smördegsplatta, 30x40 cm
· 5 msk grov söt senap
· 3/4 halloumi (eller mellan 150-200 g)
· 1 ägg, uppvispat
· sesamfrön

Kavla ut smördegen något.
Bred på ett tunt lager senap över hela plattan.
Täck den med skivor av hyvlad halloumi.
Rulla ihop plattan och skär den i 2 cm tjocka skivor.
Platta till skivorna så att fyllningen blottas.
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
Pensla med uppvispat ägg.
Strö på rikligt med sesamfrön.
Grädda mitt i ugnen i 25 minuter.

Snäckan är godast när den svalnat något.

Fontanas Grilloumi är fast och går också att hyvla och använda till snäckorna. Den osten har dessutom ett lägre pris än Halloumi. Jag har testat att göra snäckorna med både Halloumi och Grilloumi och ingen av ostarna läcker ut. Färdigfyllda smördegsrullar kan ligga i kylskåpet och vänta innan festen och sedan skivas och gräddas strax innan de ska serveras.

Själv reser jag till Spanien på tisdagmorgon ...om inte vulkanaskan från Eyjafjallajökull stoppar mitt flyg... och kommer inte att vara online på ett tag. Jag har ett antal sparade utkast som jag schemalagt. De kommer att postas under tiden jag är borta.

Trevlig Pingsthelg
önskar
Karin

4 kommentarer:

  1. Den gnissliga osten är verkligen användbar!
    Hoppas att du kommer iväg och får en härlig resa.
    Hälsningar från fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Trevlig resa hoppas verkligen att inte ask eländet ställer till det för er..

    SvaraRadera
  3. Åh så gott det såg ut! Det där receptet måste jag ta med mig! Ha en fortsatt jätte skön helg! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera
  4. Fröken Dill, Växelhäxan och Daniella: Allt är bra!

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...