måndag, maj 24, 2010

Klassiska svenska köttrullader med gräddsås

Köttrullader med gräddsås är gammaldags omtyckt husmanskost. Det är retro-mat av den typen som vinner i det långa loppet.

I det här receptet använde jag mig av en stek av oxkalv av hög kvalitet som skivades tunt medan köttbiten fortfarande var lite frusen. Det går bra att använda billigare oxkött bara man anpassar efterstekningstiden efter köttets kvalitet.

Köttrullader med gräddsås












Hur många receptet räcker till beror på köttskivornas storlek. Använder man tunna skivor av innanlår (de som säljs som lövbiff), är de ju så pass stora att det räcker med 2 stycken rullader per person. Räkna med 150 gram kött per person så blir alla garanterat mätta. Såsen räcker till 4 personer. Rulladerna kan frysas in i såsen om det blir något över.

INGREDIENSER:
· 8 tunna skivor av innanlår eller fransyska
· smör till bryning
· 1 gul lök
· ½ inlagd ättiksgurka, saltgurka eller smörgåsgurka
· 4 msk senap
· 1 tsk salt
· 2 krm svartpeppar
· 1½ msk kalvfond
· 4 dl vatten
· 1 msk kinesisk soja

SÅS:
· 2 msk vetemjöl
· 2 msk smör
· 2 dl grädde
· sky från stekningen
· smör

GÖR SÅ HÄR:
Lägg köttskivorna på en skärbräda och banka ut dem lätt.
Finhacka löken och smörgåsgurkan.
Fördela salt, peppar, senap, lök och saltgurka på köttskivorna.
Rulla ihop så att fyllningen hålls på plats.
Fäst med "tandpetare" (cocktailstickor) längs med rulladen.
Hetta upp smör i en stekgryta med lock och bryn rulladerna runt om.
Tillsätt kalvfond, kokande vatten och soja och efterstek i ca 40 min.
När rulladerna är möra, lyft upp dem och ta bort tandpetarna.
Smält lite smör i en kastrull och blanda med mjöl.
Rör i grädden och späd med sky till såskonsistens.
Koka upp såsen, sjud i ca 5 minuter och smaka av.
Lägg rulladerna i såsen och hetta upp dem.

Lingonsylt, gurka, grönsaker och kokt potatis är klassiska tillbehör.

1 kommentar:

  1. Oj så gott!

    Gå jätte gärna in på min blogg och delta i tävlingen där jag lottar ut en inbjudan till den nya receptsidan Baka.se plus en goodiebag! Ha en jätte skön helg! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...