torsdag, november 25, 2010

Chokladbollar med mandelmassa

Om några få dagar är det 1:a advent! En mysig tid väntar framöver med stjärnor och ljus som bryter decembermörkret och gör att det känns lite varmare inomhus och inombords.

Det kan också vara dags att unna sig lite gotterier eftersom jag är något så när återhållsam med den varan under de andra månaderna på året. Jag irrade därför runt på nätet för att försöka hitta något nytt och trevligt recept på julgodis där jag kunde få användning för resterna av den mandelmassa som jag haft liggandes i kylen ända sedan semmeltiden i februari.

Efter mycket letande lyckades jag till slut hitta ett recept på en Mandelrulle med tranbär som skulle passa bra. Men tyvärr, när jag vägde min mandelmasserest var det för lite för att räcka till mandelrullen. Istället blev det till att göra en variant på de klassiska chokladbollarna. De funkar alltid, hur man än gör.

Chokladbollar med mandelmassa













INGREDIENSER:
150 g mandelmassa
2 msk pressad saft av apelsin
100 g smält smör
½ dl kakaopulver
2 dl havregryn

GARNERING: 1 dl kokos

GÖR SÅ HÄR:
1. Grovriv mandelmassan på grövsta sidan av råkostjärnet.
2. Rör ner apelsinsaft och smält smör.
3. Sikta ner kakaopulvret.
4. Blanda i havregryn och rör till en smet.
5. Ställ in blandningen i kylskåpet tills den stelnar.
6. Rulla bollar, rulla i kokosflingor och kyl.

Receptet räcker till minst 25 bollar (beroende på storlek förstås). Kan frysas. Det är testat. Jag ställde nämligen ut chokladbollarna på altanen när det var 22 grader kallt ute. Inga problem alls med konsistensen när jag tog in dem.

Vid jultid är det tillåtet att låta sig frestas. Här har jag tre andra julgodisfavoriter:
Kokosstänger
Islandsknäck
Chokladpinnar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...