fredag, mars 23, 2007

Våffelkakor

Av någon anledning har den 25 mars kommit att förknippas med våfflor. En svensk företeelse som enbart har en språklig bakgrund.

Det vanligaste sättet är att bjuda våfflor med sylt och grädde och det finns många recept på våffelsmet. Att baka kakor i våffeljärnet är inte så vanligt. Receptet på våffelkakor har troligtvis inte ett svenskt ursprung.

INGREDIENSER:
ca 50 st

150 g margarin
1 ½ dl strösocker
2 ägg
1 msk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
5-6 dl vetemjöl

GÖR SÅ HÄR:
1. Rör rumsvarmt margarin med strösocker
2. Tillsätt äggen
3. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker
4. Tillsätt mjölblandningen, lite i sänder, tills det blir en smidig deg
5. Rulla degen till ca 50 små bollar
6. Lägg bollarna, 4 eller 5 åt gången, i ett upphettat, smort våffeljärn
7. Tryck ihop och grädda i knappt en minut

3 kommentarer:

  1. HÄr på trandagen har vi ätit vanliga våfflor med hallonsylt och grädde.

    SvaraRadera
  2. Våfflor serverar jag numera (på klassiskt vis med grädde och sylt)bara till barnbarnen. Så det kan bli närsomhelst under året.

    SvaraRadera
  3. Vi äter nog bara våfflor någon enstaka gång varje år. Men då är det himla gott.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...