måndag, mars 26, 2007

Dagens Muffins

"Muffin" [svensk översättning: (te) -bröd som äts varmt med smör]. Tacksamma portionsbakverk som mest förekommer i söta versioner i Sverige. (Matbrödsvarianter i bl.a. England). Webbsidan DagensMuffin är Sveriges största sajt om muffins.

Där hittar man recept och inspiration på söta muffins, frukostmuffins och matmuffins. Rekommenderas!

Muffins med choklad

INGREDIENSER:
2 ägg
2 dl strösocker
50 g smält smör eller margarin
1 dl mjölk eller vatten
3 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
50 - 100 g hackad mörk blockchoklad


GARNERING:
flagad mandel

GÖR SÅ HÄR:

1. Sätt ugnen på cirka 200-210 grader
2. Vispa ägg och socker poröst i en bunke
3. Smält matfettet, häll i mjölk (eller vatten) och koka ihop
4. Rör ner den heta vätskan i äggsmeten
5. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker
6. Rör smeten slät men så lite som möjligt
7. Rör försiktigt ner choklad, hackad i ganska stora bitar
8. Häll smeten i väl smorda muffinsformar som strötts med mandelspån
9. Grädda i 15 - 20 minuter

8 kommentarer:

  1. Hej Karin! Häromdagen provade jag att göra stora hallonmuffins (med frysta hallon i) för första gången. De blev jättegoda! (Jag hittade receptet i en ICA-tidning.)
    Det lyckade försöket inspirerar mig att titta på din länk...

    Ha det gott!
    Anita

    SvaraRadera
  2. Hejsan Smulan,
    Jag antar att det var skogshallonen som du kvar av i frysen. De fanns inte alls hos mig. (Mycket hallonris fanns det. Inte ett bär). Jag saknar dem men får hålla till godo med trädgårdshallon.
    Vi hörs!

    SvaraRadera
  3. Muffins! Ja det är grejer! Var inne på hemsidan och såg att det var över 600 recept! Mums!!

    SvaraRadera
  4. I min familj, där inga "kakmonster" existerar, (varken små eller stora "kakmonster") har i stället muffins en strykande åtgång. De kan ju varieras i det oändliga. Det är bara fantasin som sätter gränser.

    SvaraRadera
  5. Yes, det var skogshallonen från i somras.! Det har jag massor kvar av sedan i somras. Hoppas det blir lika mycket av dem i år - även hos dig!
    Men trädgårdshallon är verkligen inte fy skam heller!

    SvaraRadera
  6. Nja Smulan,
    Trädgårdshallonen är nog bra till saft och att stoppa i en sockerkaka eller i muffins.
    Men jag använder de inte gärna till sylt. Till sylt är skogshallon oslagbara.

    Jag förstår inte varför det är så mycket hallonris här men så svårt hitta bär.

    SvaraRadera
  7. Så fina muffins. =)

    SvaraRadera
  8. Tack M.. Jag tittade just på ditt recept på Ananaskaka. Ananas tycker jag mycket om och den kakan vill jag äta.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...