söndag, september 09, 2007

Svamppizza

Lycka kan vara att gå ut i skogen och senare komma hem igen med en korg fylld med svamp. En stor korg full med rödgul trumpetsvamp, det är vad jag har hittat idag.

Efter rensning och förkokning återstod 1 ½ kg svamp att laga till något kvällsgott av och att spara i frysen till vintern. Någon middagsmat blev det förstås inte tid att laga. Det går liksom inte att vänta med att rensa svampen.

En svamppizza på kvällskröken fick det bli istället för middag. Varma svampsmörgåsar hade varit ett snabbare alternativ. Men efter en heldag i skogen, med bara kaffe och smörgåsar som matsäck, är hungern stor.

Pizza






SMIDIG OCH BRA PIZZADEG:
4 pers.

1 nypa salt
1 tsk torrjäst
140 ml varmt vatten (45-50 grader)
180 g Vetemjöl Special
1 msk extra virgin olivolja


PÅLÄGG:
1 - 1 ½ l sönderskuren färsk svamp
2 gula lökar
1 grön paprika
150 g rökt skinka
1 - 2 dl hackad persilja
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
1 dl tomatketchup
2 tsk oregano
ca 3 hg riven ost


GÖR SÅ HÄR:
1. Blanda salt och torrjäst med varmt vatten i en skål.
2. Sikta ner mjölet i en stor bunke.
3. Gör en grop i mjölet, häll i jästblandningen och sedan olivoljan.
4. Arbeta ihop till en deg med en träsked.
5. Placera degen på en ren, mjölad arbetsyta och knåda den smidig i 3 - 5 min.
6. Lägg degen i en ren bunke och täck över med en handduk.
7. Jäs degen på en varm plats i minst 30 min.

MEDAN DEGEN JÄSER:
1. Låt den sönderskurna svampen koka samman i sitt eget spad.
2. Koka tills allt spad kokat in, ca 10-15 min.
3. Skala och hacka löken.
4. Skär paprikan i små tärningar.
5. Fräs lök och paprika någon minut i smör.
6. Tillsätt svampen och stek ytterligare några minuter.
7. Skär skinkan i tärningar och blanda ner tillsammans med persiljan.
8. Smaka av med salt och peppar.

PIZZAN:
1. Värm ugnen till 225 grader.
2. Smörj en bakplåt med olivolja.
3. Kavla eller sträck ut pizzadegen tunt på plåten, knappt ½ cm tjock.
4. Bred på ett lager tomatketchup, lämna en ca. 1½ cm bred kant runt om.
5. Lägg på svampfyllningen.
6. Strö över oregano, riven ost och droppa över lite olivolja.
7. Grädda i mitten av ugnen i 15 - 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...