måndag, mars 09, 2009

Kycklingsallad med TexMex-kryddad Yoghurtsås

Green Giant och Old El Paso har sänt Favoritrecept paket. Det är trevligt när det kommer något annat än räkningar och pappersreklam med posten. Ett paket innehöll en burk naturligt söt majs och det andra paketet en påse Fajita Spice Mix.

Green Giant Naturally SweetOld El Paso® Fajita Spice Mix










Båda produkterna kom till användning när jag en dag serverade min favoritkycklingsallad - en "fem-om-dan-sallad" som mättar.

Fem-Om-Dan-Sallad













INGREDIENSER:
250 g tärnat kycklingkött
1 liten burk (198 gram) Green Giant Naturally Sweet majs

1 kruka bladsallat riven i mindre bitar
½ gurka skuren i mindre bitar
2 tomater skurna i mindre bitar
2 hårdkokta hackade ägg
2 dl ananasbitar
100 gram tärnad mild ost

Räcker gott och väl till 2-3 personer.

Kycklingsallad brukar jag antingen servera med en Rhode Island-sås eller en stark mangosås.

Ombyte förnöjer och det gäller i allra högsta grad mat.

TEXMEX-KRYDDAD SÅS:
2 dl matyoghurt
½-1 msk Old El Paso Fajita Spice Mix
2 msk Heinz Chili Sauce
saften av ½ lime
½ tsk rivet limeskal


Burken med Green Giants naturligt söta majs innehåller enbart majs och vatten. Inget socker, inget salt. Ingredienslistan på påsen med Fajitas Spice Mix är betydligt längre: Socker, aromer, lök, vitlök, jästextrakt, salt, kryddor (svartpeppar, kajennpeppar), syror (ättikssyra, citronsyra), färgämne (150a som framställs genom upphettning av socker). Innehåller vete och soja.

Maträtten som heter fajitas består av strimlor av grillat (eller stekt) kött serverat i en tortilla med mer eller mindre kryddstarka tillbehör.

Ordet "fajita" kommer från det spanska ordet "faja" som lär betyda skärp eller bälte.

Från allra första början var fajitas ingen traditionell mexikansk maträtt utan uppfanns en gång i tiden av "Vagueros" (mexikanska cowboys) som arbetade på boskapsrancherna på gränsen mellan Mexiko och Texas. De fick som ersättning en liten lön samt mat och logi.

På 1960-talet, då köttpriserna steg dramatiskt, började man använda sig av delar på nötkreaturen som tidigare inte hade utnyttjats till människoföda utan hade kasserats eller använts till hundmat. Om jag fattat det hela rätt handlade det om nå'n seg del från magpartiet på nötkreaturen.

De mexikanska kofösarna experimenterade och kom fram till att om man först skar detta sega kött tunt, marinerade det i lime juice, grillade det över öppen mesquite-eld (ett träslag som det är gott om i Texas) och skar det färdiggrillade köttet i små strimlor så kunde man göra köttbitarna ätbara.
Källa: Fajita Recipe

Nöden är som bekant uppfinningarnas moder och när det handlar om överlevnad kan "modern" vara mycket påhittig.

3 kommentarer:

  1. Tack snälla för tipset!:)

    SvaraRadera
  2. Oh det är alltid lika gott med en egengjord kycklingsallad, gärna med nybakat bröd till : )

    Kolla gärna in på min bakarblogg : )

    SvaraRadera
  3. Tack, det ska jag göra, Sandra

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...