onsdag, maj 11, 2011

Nyheten Skogaholm Gretas Gårdsbröd

Gretas Gårdsbröd












Vårens nyhet från Skogaholm, Gretas Gårdsbröd, finns från och med vecka 18 i butikernas brödhyllor. Brödet är en hyllning till en av grundarna av bageriföretaget som startades 1926 av Eskilstunaborna Greta och Knut Eriksson.

Med tiden har Bageri Skogaholm blivit ett av Sveriges mest välkända och populära varumärke och de har ett stort utbud av gott och vackert bröd av alla grovlekar. Klassikern Skogaholmslimpa har funnits så länge jag kan minnas.

Gretas Gårdsbröd är ett mörkt, rustikt och fylligt lantbröd som bakas på dinkelmjöl vilket ger en nötaktig smak. Brödet innehåller fröer som hirs och linfrö. Ytan är snittad och pudrad med dinkelmjöl. Nyckelhålsmärkt eftersom det innehåller 25% fullkorn.

INGREDIENSER
Mjöl (vetemjöl, fullkornsmjöl av vete (graham), dinkel), vatten, dinkelflingor, sirap, gult linfrö, hirsfrö, jäst, rågskållning, vegetabiliskt fett, vetegluten, salt, malt av korn.

NÄRINGSINNEHÅLL per 100 g
Energi: (280 kcal) 1150 kJ
Protein : 10
Kolhydrat: 45 varav sockerarter 4
Fett: 5 varav mättat fett 1
Kostfiber: 5.4
Natrium: 0.5 motsvarande koksalt 1.2

När bagaren Knut Eriksson och hustru Greta köpte sitt lilla bageri i Eskilstuna 1926 betalade de 500 kronor. Omräknat till dagens penningvärde motsvarar det i runda tal ca 13 000 kronor. För 500 kronor kan jag idag inte ens få 20 förpackningar av Gretas Gårdsbröd eftersom priset på brödet ligger runt 26 kronor (ordinarie pris).

PRESSMEDDELANDE:
Skogaholms grundare hyllas med nyheten Gretas Gårdsbröd Cision Wire

Greta Eriksson
Greta Eriksson Bageri Skogaholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...