måndag, mars 19, 2007

Paella

Endast två gånger i mitt liv har jag ätit paella. Första gången lagade jag till den själv. Det var en herrans massa år sedan - någon gång i slutet av 1960-talet. Min man och jag skulle ha middagsgäster för första gången. Jag var ung, inte särskilt kunnig i kokkonsten och köpte därför min allra första Allt om Mat. I tidningen fanns ett recept på Paella. Det såg gott ut. Beskrivningen var tydlig och enkel. Det kunde inte bli misslyckat. Receptet löd ungefär så här:

INGREDIENSER:
2 paket kycklingdelar à 300 g
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3-4 msk olivolja
1 gul lök
2 ½ dl ris
6 dl hönsbuljong
1-2 vitlöksklyftor
1 pkt saffran à 1/2 g
1 paket ärtor à 250 g
1 burk musslor i vatten à 125 g
200 g oskalade räkor


GÖR SÅ HÄR:
1. Krydda tinade kycklingdelar med salt och peppar
2. Bryn i stekpannan och efterstek under lock i 5-10 minuter
3. Skal och hacka lök och vitlök, fräs löken mjuk i en låg vid panna med lock
4. Tillsätt ris, fräs ytterligare, späd med buljongen
5. Tillsätt saffran, ½ tsk salt, lyft över kycklingdelarna till riskoket
6. Koka ur stekpannan med musselspadet, häll över, sjud under lock i 20 min.
7. Skala räkorna
8. Tillsätt ärtorna när 6-8 min. återstår av koktiden
9. Garnera paellan med musslor och räkor

Äkta spansk paella
Andra gången jag åt Paella befann jag mig i Spanien. Den tillagades över öppen eld på en avlägsen strand av ett par karlar. Ingredienserna var många. Den var inte bara vacker att se på. Den smakade himmelskt!


Mars månads buffé är fylld med spanska smaker. Den tidningen kommer jag att spara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...