måndag, november 09, 2009

Särskilt goda smörgåsar

Världens dyraste smörgås (von Essen Platinum Club Sandwich), lär finnas på menyn hos Cliveden House Hotel, Taplow, Berkshire i Storbrittanien. Mackan väger ett ungefär halvt kilo och måste beställas ett dygn i förväg.












Ibericoskinka, Bressekyckling, vit tryffel, italienska vaktelägg, halvtorkade italienska tomater och majonnäs hålls samman av tre lager surdegsbröd. Bara den mittersta delen av brödet används. Resten kasseras. Pris: 100 engelska pund. Mer än 1000 svenska kronor. Smakar det så kostar det.

Det här är en annan suveränt god och lyxig smörgås fast till ett betydligt lägre pris eftersom jag använder mig av hemgravad laxöring. Köper man färdiggravad lax blir även det här en rätt så dyr smörgås.


Laxtartar


















Inspirationen kommer från Kocklandslagets "Rödbets- och gravlaxtartar" vars recept finns på Kockens.se. En tartar är en anrättning som består av finhackad rå fisk (eller finhackat kött), kryddor och något såsigt att binda ihop det hela med. Ofta serverat som pålägg på rostat bröd.

Jag följer inte receptet helt och hållet till punkt och pricka. Gör man det går det åt hela 500 gram gravad fisk. Tartaren räcker till 6 smörgåsar även om man är frikostig med pålägget. Passar bra som förrätt till bjudningar eller smörgåssupé.

INGREDIENSER:
Tartar

250 gram gravad laxöring, tärnad
2 hårdkokta ägg, hackade
2 msk inlagda rödbetor, tärnade
2 msk inlagd smörgåsgurka, tärnad
2 msk rödlök, finhackad
2 msk dill, finhackad
2 msk grovkorning, sötstark senap
salt och peppar
Till garnering:
ruccolasallad

GÖR SÅ HÄR:
1. Blanda ihop alla ingredienser till en röra.
2. Smaka av med lite salt och peppar.
3. Fördela röran på skivor av gott, ganska grovt bröd
4. Garnera med ruccolasallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...