måndag, maj 04, 2009

Enkel, God, Spröd och Äggfri Tårta

För många år sedan ärvde jag en gammal kokbok. Här och där fanns små tidningsurklipp med recept instuckna. Det här är ett exempel.

Gammalt Tidningsurklipp














Klippets ursprung och årtal är tyvärr okänt. Det jag kan läsa mig till är att en kvinna med namnet Regina Ivarsson fått idén att ordna en tårtutställning. Meningen med utställningen? - Absolut ingen, svarar Regina, annat än att sprida glädje. Vår tid är ju så dyster. Människor behöver något som får dem att känna sig lyckliga, och tårtor är ju fest.

Det står också att en berömd Hiram-tårta fanns på hedersplats. (för den som inte känner till henne, kan jag nämna att Hiram en gång i tiden var matskribent i SvD och kokboksförfattare).

Äggfria Tårtbottnar














Hirams tårta
Ingredienser till 2 tunna spröda tårtbottnar att lägga 2-3 dl vispgrädde mellan.
150 g mjöl
1/2 tsk färsk jäst (2,5 g)
125 g smör
3/4 dl vispgrädde
ca 1 dl strösocker


GÖR SÅ HÄR:
1. Arbeta ihop halva mjölmängden med hela smörmängden.
2. Rör ut jästen i lite grädde och tillsätt sedan resten.
3. Tillsätt återstoden av mjölet.
4. Kavla! Tunt, tunt! (Lätt att göra mellan två lager plastfolie).
5. Ta ut rundlar som passar ett tårtfat i storlek.
6. Flytta rundlarna till smorda plåtar.
7. Nagga grovt och strö ett tunt och jämnt lager socker ovanpå.
8. Grädda i 200 grader i 12-15 minuter.
9. Lägg ihop med vispad grädde mellan bottnarna.

Hirams Tårta














För vuxensmak: Smaksätt grädden med exempelvis punsch, alternativt ett par krossade Cloetta punschflaskor (de små läckra chokladflaskorna med punschfyllning verkar vara svåra att hitta nuförtiden).

Tårtan är inte bara tilltalande för gommen. Den har andra goda egenskaper också - helt äggfri och ett gott alternativ för äggallergiker. Den smakar underbart, tycker jag och är den enklaste sak i världen att baka. Fyllning kan varieras efter tycke och smak. Hallongrädde, jordgubbsgrädde, chokladgrädde, banangrädde, mockagrädde ... ja, vad mer finns det som jag inte har nämnt?

Dekoration med florsocker är inte nödvändigt men det ser lite trevligare ut. En kakform är lätt att använda som mall. Numera finns de ju att köpa i alla möjliga och omöjliga former. Man kan givetvis även göra en egen mall om tårtan ska serveras på en temafest.
Fungerar det förresten att sikta florsocker över ett spetsmönsrat tårtpapper? Har aldrig provat det. Det får inte bli ett tjockt lager av florsocker någonstans. Då blir tårtan alldeles för söt.

Smaken på bakverket påminner i all sin enkelhet om de spröda pariservåfflorna som fanns att köpa på vartenda konditori när jag var liten. De bakelserna var fyllda med smörkräm, vill jag minnas.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har ätit en liknande tårta en gång för många år sedan hemma hos en äldre släkting. Det var supergott! Kul att du testade receptet.
    Hälsningar Mamma Mat

    SvaraRadera
  2. Mamma Mat: Jag tycker också att det är en god tårta - i all sin enkelhet. Receptet är förmodligen gammalt eftersom tårtbottnarna innehåller färsk jäst.

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt inlägg- kul att du verkligen testade receptet och att det var lyckat!

    SvaraRadera
  4. Bakmammorna: Jag har bakat en del Hiram-tårtor tidigare men ingen av dom har varit så lättsammma som den här.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...