måndag, mars 12, 2012

Pågens stora hamburgerbröd & älgfärshamburgare

För en tid sedan fick jag hem en brödlåda med Pågens vårnyheter. I lådan låg också en förpackning med Pågens stora hamburgerbröd. De bröden var inte längre speciellt färska när de nådde mig eftersom Posten behagade ruva på mitt paket alldeles för länge.

Då hade Pågen vänligheten att skicka produktcheckar istället så att jag kunde köpa färskare bröd i min vanliga matbutik.

Foto: Pågen
Pågens Hamburgerbröd













De generöst stora hamburgerbröden är beströdda med sesamfrön och har en storlek som passar perfekt för favorithamburgaren med tillbehör. När de värms blir de frasiga.

Årets grillsäsong brukar ju starta så smått runt påsk. Det bör alltså bli gott om tillfällen att njuta av dessa bröd framöver. Och hamburgarna gör jag själv på mager och grovmalen älgfärs (kalv).

Då tycker jag att det är synd att förstöra den fina köttsmaken och blanda ut färsen. Fast det kan vara lite knepigt att få dem att hålla ihop utan ägg och fläskfärs. De vill gärna spricka och gå sönder i stekpannan.

Jag har märkt att lite vetemjöl gör susen eftersom mjölet bidrar till att binda samman färsen. De blir visserligen fastare i konsistensen utan inblandning av ägg och fett, men frågan är om inte hamburgare gjorda på älgfärs är godast när man gör dem på det här viset:

ca 750 g grovmalen älgfärs blandas med...

· 1 - 1 ½ tsk salt
· 1 ½ msk lökpulver
· 1 ½ - 2 tsk kalvfond
· ½ tsk chiliflakes
· Slutligen arbetas 1 till 1 ½ msk vetemjöl in i färsen lite i sänder.

Forma till 6 stora hamburgare - ca 1 cm större än hamburgerbröden. Stek dem på medelvärme i lite matolja + en klick smör. Stek först på ena sidan, vänd när köttsaften kommer upp och syns över hela ytan. Stek vidare på andra sidan ett par-tre minuter. Pressa inte med stekspaden. Då rinner köttsaften ut.

En riktig hamburgare ska vara stor, tjock och lite rosa inuti. Den blir saftigare så. Men som alltid är det en fråga om tycke och smak.

Hamburgare med bröd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...